Eleinte Magyarországot és Olaszországot kívánja közös tervek megvalósításában segíteni a Marco Polo G.E.I.E európai csoport, majd a későbbiekben tevékenységét egész Európára kiterjeszti. Jelenlegi legfontosabb céljai közé tartozik az élelmiszeripar, a borgasztronómia, a turizmus és a wellness szolgáltatások fejlesztése és népszerűsítése mind magyar, mind olasz területen. A csoport munkájáról, terveiről Ferdinando Martignago elnököt, alapító tagját kérdeztük:

– A Marco Polo Európai Uniós jogi személy, amely az Európai Gazdasági Közösség szabályozása alapján működik, 2006-ban hivatalosan is elismerték. Célunk a gazdasági, szociális, kulturális és tudományos integráció segítése az unión belül és kívül. Különböző nemzetiségű emberek, egyéni vállalkozások, autonóm intézmények, egyesületek, közintézmények és a tőke összekapcsolására törekszünk – sorolta az elnök. – Non profit szervezet vagyunk, amelynek a célja az értékteremtés minden együttműködő számára. Eddig Magyarországon 2012 óta 16 projektet valósítottunk meg.

– Mit jelent a csoport nevében a G.E.I.E rövidítés?

– Gazdasági Érdekeltségű Európai Csoportot rejt ez az új együttműködési forma. Lehetőséget kíván nyújtani a határokon átívelő európai partnerség révén a magán és közintézményeknek néhány tevékenység együtt végzésére és egyúttal részvételt jogilag meghatározott módon, az Unió programjain.

– Az eddigi megvalósult tervek melyik területet érintették leginkább?

– Az Erasmus + programok keretében szakképző iskolák tanulói és szakoktatói számára szerveztünk külföldön és Olaszországban szakmai gyakorlatokat, képzést és átképzést, a kereskedelmi és iparkamarákkal közös lépéseket tettünk, végeztünk munkaközvetítést és személyzetkeresést, vállalati és munkajogi, szerződésekre vonatkozó szolgáltatást. De feladatunknak érezzük rendezvények tervezését és szervezését, a sajtóval ismertetését, a reklám és marketingmunkát, partnereink és tagjaink tevékenységének népszerűsítését. Figyelünk a hátrányos helyzetű emberek munkaerő piaci elhelyezésére is. Összességében több mint 400 vállalkozót, szakembert, séfet, oktatót, mezőgazdászt, újságírót, tanácsadót vitt a csoport Olaszországba, hogy megismerhessék és összehasonlíthassák a két ország azonos szektorainak működését. Az ott tapasztaltakat majd otthon a saját vállalkozásukba be tudják építeni. Az élelmiszeriparban, a turizmusban, a vendéglátásban ezek által lehet fejlődni, az alapokat megteremteni. Jó példa erre az encsi Anyukám mondta étterem két tulajdonos testvére, akik kinn dolgoztak egy ideig Itáliában, és sikeres a vállalkozásuk itthon, építve az ott elsajátítottakra.

– Jelenleg melyik a „vezető” projekt?

– A Salus Konyha. Ezen a márkán keresztül, amely az egészségre, a jólétre utal, kívánjuk népszerűsíteni a magyar alapanyagokat jelenleg Itáliában, később egész Európában. Új, finom, egészséges és mégis jellegzetes fogásokat akarunk megalkotni, amelyek készítéséhez olyan olasz technikát és nyomon követhető, egészséges alapanyagokat felhasználni, amelyek bármilyen nemzetiségű turistának tetszenek, szívesen fogyasztják. És Magyarországon ugyancsak a más megyék kiválóságaiból készülőkre hívjuk fel a figyelmet.

– Kik vesznek részt az együttműködésben?

– Szakácsok, gourmetek és egyéb szakmai egyesületek, amelyek vállalják az új, egészséges, helyi anyagok felhasználásával, nemzetközi igényeknek is megfelelő ételek megalkotását. Vendéglátóipari képzési központok, alapítványok részvételére számítunk, a konyha, a felszolgálás és a vendéglátás területén dolgozók képzését végzőkre, hogy utóbb ők a Salus Konyha „nagyköveteivé” válhassanak, és hirdessék ennek révén is Olaszországban Magyarországot. A kereskedelmi és iparkamarák feladata a helyi vállalkozások fejlesztése mindkét országban. Az agrárkamarák azonosítják azokat a helyi alapanyagokat, amelyek felhasználását és népszerűsítését fontosnak tartják. A magyar gazdakörök és szövetkezetek felügyelik ezek kiválasztását, a kutatási folyamatokat. Feladatot kapnak a termálfürdők, a régiók, az egyetemek és a média is mindezek létrehozásában.

– Mit terveznek még a Salus Konyha hosszú távú sikeréért?

– Már az évek során megismerve egész Magyarországot, megyénként szeretnénk egy-egy nagyobb centrumot kialakítani, hogy egyre többen csatlakozhassanak és tapasztalhassák ezt a fejlődési lehetőséget, az újdonság és a hagyomány összekapcsolását. Tavaly volt egy zártkörű eseményünk, amelyen első alkalommal mutathattunk be olyan ételeket, amelyeket a Salus Konyha jegyében Sergio Viti olasz, és Szalai Zoltán magyar séf készített el. 2021-ben a következő rendezvényre, amely Kecskeméten lesz, meghívjuk azokat az olaszországi étteremtulajdonosokat, séfeket, akik magyar tanulókat fogadtak, hogy beszéljenek a velük tapasztaltakról és a Salus Konyha néhány érdekességeit is meg lehet itt kóstolni.

Hajós Anna