A Magyar Újságíró Szövetség turisztikai és gasztronómiai szakosztálya december 10-én megtartotta hagyományos évzáróját, amelyen a szállodaszakma két doyenjével, Kovács Istvánnal, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSzSz) tanácsadójával, egykori főtitkárával, valamint Meskál Tiborral, a Corinthia Royal megbízott igazgatójával beszélgetett Elek Lenke újságíró. A két vendég szakmai múltjával, helyzetértékelésével ismerkedhettek a megjelent újságírók. Majd Kemenes Edit mutatta be cukrászdáit és szenvedélyét, a sütést. Végül Sápi Csaba csömöri kézműves gyümölcsborász italairól hangzott el tájékoztatás.

Kovács István életéből 25 évet töltött az egykori Átrium Hyatt szállodában, amely napjainkban Sofitel néven ismert. Ő volt a ház első igazgatója. Akkor, a 70-es évek végén, a 80-as elején osztrák hitelből az egész országban szállodák épültek, így a Hyatt is, amely ötcsillagos szolgáltatásokat nyújtott. A Pannónia szállodalánccal és a Malévvel közös tulajdonú szálloda amerikai franchise rendszerben dolgozott. Akkor a nyitás után mindenki csodájára járt belső kialakításának, az átrium jellegnek, a sok zöld növénynek és a gyönyörű repülőgépnek, amelyet a kupolából eresztettek alá. Kovács István fél évet a nyitás előtt különböző külföldi szállodákban töltött, hogy tökéletesen megismerje a követelményeket. Megemlítette, hogy az üzemeltetés során a jellegzetes, szocializmusra jellemző beszerzési nehézségekkel kellett megküzdeni, a húsok, a déligyümölcsök, de még a vécépapír beszerzése esetében is. Jelenleg Magyarországon 60 ezer, Budapesten 20 ezer szállodai szoba van, most 3-5000 épül. Az airbnb lakáskiadás napjainkban már komoly vetélytárs, éppen mert működése nem eléggé szabályozott. Kockázati piaci tényező.

Meskál Tibor

Meskál Tibor a Béke szállóban kezdett 1960-ban, pincérként. Meghatározó élménye volt, amikor Tito Schipa világhírű olasz tenor számára kellett a szállodai szobájába a két babapiskótából és egy pohár frissen facsart narancsléből álló reggelit felvinni. Azután néhány év múlva Melbourne-ben ugyancsak szobaszervizként Marlene Dietrich-hel is találkozhatott. 22 évig külföldön dolgozott, 1996-ban tért haza, a Gundelhez, majd részt vett a Forum szálloda átalakításában. Azután következett a Royal, amely 1991-ben bezárt, hosszú évekig nem történt vele semmi, 1999-ben viszont máltai tulajdonosé lett. Bár az épület külső képe nem változott, a belső terek átalakultak. 414 szoba, megújult bálterem, sok különlegesség várja az ide érkezőket. Ez a leginkább magyar programokat kínáló szálloda vacsora és bor rendezvényeivel. Nagyon népszerű a Bíró Lajos által üzemeltetett Bock bistro, a borvidékek borvacsorái, a szezonális ünnepeket megrendező étterem. Kitűnő volt a Szamos cukrászda, amely átköltözött később a Kossuth térre, és sikeres a most a helyén működő Kaviár étterem, valamint az orfeum, ezek szintén a magyar vendégek kedvelt helyei. – Számomra talán csak egy kávéház hiányzik, az régen része volt ennek a szállodának – mondta Meskál Tibor.

Porcelán és kerámia export-import cégétől váltott cukrászdatulajdonossá Kemenes Edit nyolc és fél évvel ezelőtt. „Szenvedélyem a sütés-főzés.”- jegyezte meg. Olyan süteményekkel kívánt a piacra lépni, amelyeket, ha hazavisznek, a család úgy érzi, otthon készültek. Napi 10-12 órát dolgozik, stabil munkatársi gárdával. Az első cukrászdáját Biatorbágyon nyitotta, majd ehhez később egy bisztrót is kialakított, ahol napi 150-170 ebédvendég van. Budapesten két üzletet működtetnek a lányai, köztük idén nyáron nyitották a Vámház körúton az egykori Klapka ékszerüzlet helyén a legutóbbit. Ide nagyrészt külföldi vendégek érkeznek. Dolgoznak itt nyelveket beszélő egyetemisták is. Kezdetben 15 lipóti licenc alapján dolgozó pékségnek, most már országszerte 180 üzletüknek szállítanak. Idén egymilliárdos forgalmat értek el.

Sápi Csaba

Sápi Csaba nevetve mondta, övé a világon a legkisebb gyümölcsboros cég, és a legnagyobb a szortimentjük. Italai „Premium Hungaricum” minősítést értek el; termékei közül több is aranyérmes. Ilyen a cigánymeggybor, a türkizkék színű kávé, és az eperbora is. Mind sikeres. A háromfős cég 30 milliós forgalmat ér el évente. Sárgabarackból készült Sissi borából például ezer üveggel vettek Japánban. Monacóban a jacht kiállításon a 40 euróért kínált gyümölcsborából 30 perc alatt fogyott el 300 üveggel. Tapasztalata szerint az absztinensek és a borutálók is szívesen veszik. A 24 féle gyümölcsbor aroma és színezőanyag nélkül készül, saját technológiával, a borászati, szőlészeti eljárások figyelembe vételével. Lapunk kérdésére elmondta, készít gyöngyözőbort, borpárlatot, házasítja a gyümölcsbort pálinkával, mintegy portói módra. Hét éve nyeri el folyamatosan a terméke az év forralt bora címet. Újdonságuk a narancsbor, amivel meghívást nyertek jövőre Mentonba, a narancsünnepre.

Hajós Anna

Volt egyszer egy Atrium Hyatt