Az El Al vezetősége bejelentette, hogy útvonalhálózatuk bővítése jegyében, 2020. március 11-től – az izraeli nemzeti légitársaság történetében először – heti három alkalommal, menetrend szerinti, non-stop járatot közlekedtetnek Japánba. Az útvonalon az El Al új, Boeing B787 Dreamliner gépei repülnek majd. A Tel Aviv Ben Gurion repülőtérről LY091-es járatszámmal felszálló gépek 11 óra 30 perc alatt érnek a japán fővárosba. A Tokióból másnap visszainduló, LY092-es járatnak viszont egy órával több időre lesz szüksége az útvonal közbenső leszállás nélküli megtételéhez. 

Az El Al vezetősége szerint az új járattal nem csak az Izrael és Japán közötti gazdasági, politikai és idegenforgalmi kapcsolatokat szeretnék erősíteni. Jelentős forgalomnövekedésre számítanak amiatt is, hogy a távol-keleti szigetország ad otthont a soron következő olimpiai játékoknak. Az izraeli légitársaság más régiókban is erőteljes nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Európában felvették az útvonalhálózatba Dublint, Düsseldorfot, Manchestert és Nizzát, az Egyesült Államokban pedig San Franciscót, Las Vegast és Orlandót. Az El Al folyamatosan modernizálja flottáját, s az elavult B747-es és B767-es gépeket B787-esekre cserélik, így 2020 tavaszára már húsz Dreamliner repülhet a légitársaságnál. 

A 2019/2020-as téli menetrendi időszakban (kivéve a januári és februári hónapokat), megmarad a heti 12 budapesti járat, így szombat kivételével minden nap két El Al repülőgép érkezik Ferihegyre. 2018 elején jelentették be, hogy – párhuzamosan az új elnök-vezérigazgató kinevezésével -, az izraeli nemzeti légitársaság változtat európai üzletpolitikáján. Ennek értelmében 2018. október 15. óta már Budapestre sem az UP repül. Izraelnek elsősorban az európai Nyitott Égbolt egyezmény életbe lépése tette aktuálissá a 2014-es váltást, mivel immár más légitársaságok is megjelenhettek a Ben Gurion repülőtéren. (Ez kihasználva indította el például a Wizz Air is a Budapest–Tel Aviv, majd 2017-től a Debrecen-Tel Aviv járatát.)

Az UP B737-esei olcsó jegyárakkal, csak economy-plus és economy ülésekkel repültek, miközben szinte minden egyéb szolgáltatás és plusz poggyász fizetőssé vált. Néhány éves üzemelés után viszont kiderült, hogy az Izraelbe utazó (vagy onnan érkező) turisták mellett, jelentős létszámot képviselnek a rokonlátogatók, és az üzletemberek is, így sok utazónak volt igénye a kényelmesebb repülésre, a jegyárba foglalt fedélzeti poggyászokra, vagy a fedélzeti ellátásra.

A koncepcióváltás jegyében, 2019. október 27-től újra lesz teljes értékű business osztály az El Al Ferihegyre közlekedő járatain is. Az UP márkanév alatt történt „félfapados” üzemelést végleg lezárva, a repülőgépek teljes külső belső átalakításon esnek át és nemcsak a turista osztály újul meg, de kialakítanak egy 16 üléses, elkülönített business kabint is ergonomikus, USB-csatlakozós ülésekkel és wifi hálózattal. A turista osztályon többféle kóser melegszendvics közül lehet választani, a fedélzetre felvihető egy kisebb és egy valamivel nagyobb kézipoggyász, a belvárosban pedig ügyfélszolgálati iroda működik, ami a kizárólag internetes kommunikációval működő low-costokhoz képest, szintén eltérő gyakorlat.

Az elmúlt évben 9%-kal nőttek a légitársaság magyarországi bevételei, ami azt jelzi, hogy Izrael egyre vonzóbb célpont a magyar utazók számára, és sokan közülük tudatosan a világ egyik legbiztonságosabbjának tartott El Al-t választják. 2018-ban 89%-os átlagos kihasználtság mellett, több mint 155 ezren repültek az El Al gépein Tel Aviv és Budapest között.

Földesi László

Fotók: El Al