Március 16-ától folytatódik a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút) soproni vasútállomásának felújítása, amelynek mostani szakasza a jelenlegi tervek szerint 2022. október végéig tart majd.

A GYSEV már eddig is számos, jelentős felújítást végzett a vasútállomás épületében. Ennek során megújították az észak-nyugati épületszárnyat, kialakították a szolgáltatóházat, az Utascentrumot, továbbá megszépült és díszkivilágítást kapott az állomási óratorony is. A mostani munkálatok célja az egységes építészeti összkép megteremtése, valamint a várócsarnok adottságainak jobb kihasználása, belső közlekedési rendszerének optimalizálása, és a szolgáltatások színvonalának további javítása.

Októberig befejeződik a várótermet is tartalmazó központi épületrész külső-belső, valamint a dél-keleti üzemi épületszárny külső felújítása. A főépületet a korábbiakban használttal megegyező kerámiaburkolattal borítják be, amit több helyen a GYSEV színvilágát idéző, zöld-sárga minta díszít majd. Emellett az érintett épületrészekben kicserélik a nyílászárókat, a burkolatokat és álmennyezeteket, az elbontott régi tetőszigetelést pedig korszerű anyagok és építési technológiák alkalmazásával építik vissza.

Az 1-es számú peron megközelítése is változni fog, mivel az aluljáróba vezető lépcső másik oldalán lehet majd oda jutni. A munkálatok során teljesen elbontják a jelenleg még üzemelő eXpresszót, ami helyett egy tágas fogyasztótérrel rendelkező, új vendéglátó egységet alakítanak ki. A felújítás során folytatódik a várócsarnok akadálymentesítése is. Miután összekötik a belső galériákat, végre látogatható lesz az Állomás utcai emeleti terasz.

A felújítás alatt a személypályaudvar folyamatosan üzemel, a munkavégzés a menetrendet nem befolyásolja, ugyanakkor a tervezett munkálatok a várócsarnok teljes területét, a bejáratot és kijáratot is érintik, emiatt időszakos korlátozásokra kell számítani. Ideiglenes közlekedési útvonalakat jelölnek ki és időszakosan a személypénztárak helye is változik majd.

További fontos információ, hogy a jelenlegi szolgáltatások egy része (például csomagmegőrző, ATM, nyilvános telefon) időszakosan nem lesz elérhető.

Ugyancsak korlátozhatja az épület gyalogos megközelítését, hogy a munkálatok elvégzéséhez a kivitelező építési állványzatot készít, illetve az épület mellett további területeket vesz majd igénybe, amely érintheti akár a parkolást is. Ezért a GYSEV mindenkit arra kér, hogy a kivitelezés ideje alatt fokozott óvatossággal közelítse meg az állomásépületet, az utasoknak pedig érdemes a korábban megszokottnál előbb megérkezniük a vasútállomáshoz.

Az idén fennállásának 150. évfordulóját ünneplő vasúttársaság másik kiemelt projektje keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, 3,24 milliárd forintból elkészült a Kőszeg – Szombathely vasútvonal teljes rekonstrukciója is. A munkálatok keretében a 17 kilométeres szakaszon elvégezték a pályaszakasz teljes felújítását. Megtörtént a vasúti útátjárók átépítése, valamint kialakították a távközlési kapcsolatokhoz szükséges optikai hálózatot, így nem csak kényelmesebb, de biztonságosabb is lett a vasútvonal.

Jelentős változások történtek Kőszegen is, ahol átalakították a vágányhálózatot, 100 méter hosszú magasperon készült, emellett új peronbútorok, esőbeállók, korszerű LED-es térvilágítás, új vizuális utastájékoztató kijelzők és korszerű hangos tájékoztatás várja az utasokat. Az autóval érkezőknek P+R parkoló, a kerékpárosoknak 40 férőhelyes fedett kerékpártároló áll a rendelkezésére. Különlegességnek számít az új intermodális peron kialakítása, melynek lényege, hogy az autóbuszok közvetlenül a vasúti peron mellett tudnak megállni, így könnyebb lesz az utasok számára az átszállási lehetőség.

A több mint 11 ezer lakosú Kőszeg és a megyeszékhely vasúti összeköttetésének korszerűsítése a villamosítással folytatódik, és a tervezett beruházással a GYSEV teljes magyarországi hálózatán modern, elektromos hajtású vonatok szállíthatják majd az utasokat.

Földesi László

Fotó: GYSEV