Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője bejelentette, hogy 2022-re teljesen megújul a siófoki vízleeresztő- és a hajózási zsilip, valamint a kiliti duzzasztó. A rekonstrukció legfontosabb célja, hogy leeresztő zsilip másodpercenkénti 60 köbméteres kapacitását megduplázzák annak érdekében, hogy a jelenleginél gyorsabban lehessen csökkenteni a Balaton vízszintjét. Az intenzívebb vízszintmozgással nagy esők esetén is hatékonyabban lehet majd csökkenteni a terhelést.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság, illetve a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság közös projektjének része a hajózási zsilip és a kiliti duzzasztó modernizálása is, a Sió egyes szakaszain pedig mederkotrást végeznek majd. Elsőként a hajózási zsilipet építik meg, mert annak elkészülte után már száraz körülmények között készülhet el az új vízleeresztő. Az új műtárgyak felépítésére csaknem 19 milliárd forintot költenek.

A megújuló, a tájba jobban illeszkedő Sió-zsilip azonban vízügyi funkciói mellett látványos turisztikai attrakció is lesz. Szeretnék ugyanis közösségi térként is hasznosítani, ezért egy kerékpárutat is kialakítanak rajta. A zsilip tehát Siófok új turisztikai látványossága is lesz, a szakemberek szerint azonban a végső összhatáshoz a Sió-parton futó, jelenleg elhanyagolt Krúdy sétányt is meg kell újítani.

Mivel a vízszintszabályozó műtárgyak átépítése miatt mintegy két éves közlekedési zárlatra lesz szükség, kihasználva a Sió-zsilip rövid ideig tartó nyitását, október végén több hajó is útra kelt a Sió-csatornán, hogy eljusson a Dunáról a Balatonba, illetve a Balatonról a Dunára.

A BAHART (Balatoni Hajózási Zrt.) ezúttal csak egy régi, leselejtezett és eladásra szánt uszályát kívánta eljuttatni a Balatonról a Dunára. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság szerint, a hónap végéig tartó vízeresztés mintegy 3-5 centiméterrel csökkenti a Balaton vízállását.

Földesi László

Fotók: Országos Vízügyi Főigazgatóság