Elfogyott a lakosok türelme az osztrák fővárosban az e-rollerek használata terén uralkodó káosz miatt. Tavaly ősszel határozta el a hatóság, hogy szigorú feltételeket szab az üzemeltetők és a felhasználók részére. Közbeszerzési pályázat kiírása után választották ki azt a négy szolgáltatót, amelyek eleget tesznek az elvárásoknak. Egy sikertelen pályázó megtámadta a döntést, a bécsi hatóság úgy döntött ennek ellenére május 19-től egyes szabályokat bevezet.

A legfontosabb, hogy csak a pirossal felfestett mobilitási pontokon lehet leparkolni a kölcsönrollereket. Ezek 100 méteres körzetében technikailag is lehetetlen lesz a kölcsönzés befejezése. Ha nincs mobilitási pont a közelben, az autók számára kijelölt parkolóhelyen kell lerakni, úgy, hogy minél kevesebb helyet foglaljon el. Bécsben 130 mobilitási pont van, ahol 8-10 rollert lehet szabályosan visszaadni.  Számukat év égére 200-ra növelik. A város no-go zónáiban a járművek automatikusan le fognak állni, vagy a sétálóutcákban a sebességük ugyancsak automatikusan csökken. A szabályozás vonatkozik a kórházak és a lakóövezetek környékére, nem lehet behajtani az Operaházhoz, a Stephansplatzra, a Grabenre, a Kärtner Straßéra, a Naschmarkra, az Albertina előtti térre többek között, az Innere Mariahilfer Straßén pedig önműködően lelassul a roller.

A szabályok betartását a közterületfelügyelők ellenőrzik, kiszabhatnak büntetést. A szolgáltató köteles azonnal megszüntetni a szabálytalanságot. A város előzetes eljárás nélkül azonnal elszállíttathatja a szolgáltató költségére a szabálytalanul leparkolt rollert.

Ha megszületik a bírósági ítélet az uniós pályázatról, Bécs további terveket is megvalósít. Eszerint a belvárosban csökkentik az elérhető közösségi rollerek számát, mindegyiket GPS segítségével nyomon lehet majd követni. Akár visszamenőleg is pontosan megállapítható lesz, hogy ki, mikor és hol állította le szabálytalanul a kölcsönrollert. A szigorúbb ellenőrzési rendszer segít véget venni a káosznak.

Hajós Anna

Fotó: PID / Christian Fürthner