Egyre több jegyértékesítő és vasúttársaság használja az UIC (Nemzetközi Vasútegylet) által létrehozott eTCD elektronikus jegykezelő rendszert, amit 2025-re már az Európai Unió teljes területén alkalmazni fognak.

Amikor az uniós vasúti fejlesztésekről beszélünk, mindez sokak számára új pályákat, gyorsabb és kényelmesebb szerelvényeket, és megújult pályaudvarokat jelent. Pedig bőven van még teendő olyan területeken is, mint például a jegyértékesítés uniós harmonizálása és modernizálása.

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) már 2021 októberében közzétette jegyértékesítési ütemtervét, amely arra kötelezi az európai vasúttársaságokat, hogy a lehető legnagyobb mértékben javítsák a nemzetközi vasúti jegyértékesítés színvonalát, és zökkenőmentes utasélményt nyújtsanak. Van mit tenni, mert például a légi közlekedés által használt rendszerekhez képest, bizony elég nagy a lemaradás.

A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) Globális Utasfóruma az utazások európai szinten történő javítása és IT-alapú elosztási csatornáinak megvalósítása, valamint az integrált multimodális jegyértékesítés érdekében jelentős munkát hajtott végre. Ennek egyik eredménye az elektronikus jegyellenőrzési adatbázis, az eTCD, ami egy, az UIC által a világ vasúttársaságai számára kifejlesztett központi, valósidejű utasjegykezelő rendszer.

A 2020 februárja óta működő eTCD fontos alapot képez az UIC nemzetközi vasúti elosztási ökoszisztémájához és a CER jegyértékesítési ütemtervéhez is. De miben is javítja ez az utasélményt? Az értékesítési csatorna minden olyan nemzetközi jegyet, melyhez nem tartozik kötelező foglalás, automatikusan regisztrál az UIC online megosztott adatbázisában (eTCD) és folyamatosan frissíti azok állapotát.

Az adott jegyhez természetesen csak az érintettek (értékesítő, vasúttársaság, jegyellenőrző szervezet) férhetnek hozzá, és a személyes adatok is csak akkor szerepelnek, ha feltétlenül szükségesek. Számos európai jegyértékesítő és személyszállító társaság már használja is a rendszert, 2023-ban még többen fogják, EU-szerte pedig 2025-re várható az elterjedése.

Az eTCD a jövőben kulcsfontosságú szerepet fog játszani az utasok utazásvédelmi rendszerének kialakításában azáltal, hogy a valósidejű információkat, például a késéseket és a járattörléseket kombinálja az utas által vásárolt jeggyel/jegyekkel, valamint a MERITS adatbázis elnevezésű hatalmas méretű menetrenddel. Ez lehetővé teszi majd a vasúttársaságoknak, hogy a késéseket a jegyinformációval együtt közvetlenül és automatikusan regisztrálják, alternatív útvonalakat kínáljanak az utasoknak úticéljuk eléréséhez, tájékoztassák őket jogaikról, és átrakhassák a jegyüket egy későbbi vonatra.

Az UIC és CIT tagjai folytatják a megbeszéléseket a folyamatok digitalizálásának lehetőségeiről – ilyen például a késés visszaigazolása, kézzel írt megjegyzés a jegyen –, hogy még inkább támogassák az utasokat a zavarhelyzetek során, az Utazás Folytatásáról Szóló Megállapodásban (AJC) meghatározottak szerint. A kompenzációs eljárásokat EU-szerte egységesíteni tervezett Nyílt Értékesítési és Disztribúciós Modell (OSDM) megoldás jelenlegi bevezetésével együtt az utasok nyugalomhoz és gördülékenyebb utazási élményhez jutnak.

lberto Mazzola, a CER vezérigazgatója szerint az eTCD fontos része a CER jegyértékesítési ütemtervében foglalt kötelezettségvállalások teljesítésének, ami az utasélmény minden aspektusával foglalkozik. A CER tagjai teljes mértékben elkötelezettek amellett, hogy 2025-re zökkenőmentes élményben részesítsék az utasokat a vasúti szolgáltatások keresése, kiválasztása, vásárlása és használata során. A kiegészítő szolgáltatások megvalósításával együtt a CER jegyértékesítési ütemterve kézzelfogható megoldásokat kínál lépésről lépésre a vasúti utasoknak.

François Davenne, az UIC vezérigazgatója viszont arról beszélt, hogy az UIC korlátozások nélkül, örömmel nyújtja tagjainak és érdekelt feleinek az összes szükséges informatikai eszközt és műszaki specifikációt IRS-csomagjain (eTCD és OSDM) keresztül, hogy megkönnyítse az európai lakosok utazásait. Az UIC műszaki dokumentációi és a fenntartható vasúti közlekedési rendszer informatikai megoldásai a jövőben pozitívan járulnak hozzá a vasutak által kiszolgált közösségek környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóságához.

Földesi László

Fotó: CER