Rövid időn belül a hazai mozikba kerül a tavalyi Cannes-i Filmfesztivál egyik közönségkedvence, a Goya mesterművei című film, a Pannonia Entertainment forgalmazásában. Jean-Claude Carriere, a francia filmek forgatókönyvíró óriása látogat el ebben Spanyolországba, hogy Goya mesterműveinek máig ható erejét bemutassa az európai kultúráról, az érzelmekről, a festészetről és a spanyol világról szólva. Közben emlékeztet a filmrendező Bunuelre, és összekapcsolja a két művészt.

A tavaly elhunyt Carriere leszögezi, hogy a festőművész az európai konfliktusokat festette a XVIII. század végén, és a XIX. elején. Látnok volt, mondja, hiszen a mai világ olyan, mint amikor és ahogyan ő megörökítette. A film rendezője, Linares egyúttal tiszteleg a forgatókönyvíró előtt is, aki együtt dolgozott Milos Formannal, Schöndorffal, Luis Bunuellel. Carriere tolmácsolja itt is a zsenialitást. Elviszi a nézőket a madridi Pradoba, Goya szülőfalujába és házába, valamint Zaragoza mellett egy bérházba, ahol a festő freskóit őrzik. Mintegy 30 helyszínre kalauzolja el a nézőket. A film vége felé Goya „A kolosszus” című festményét vizsgálva, amelyen egy óriás rémiszti az embereket, akik menekülnek, párhuzamot von a jelenkori tömeges bevándorlással.

Látjuk alkotásain a napóleoni háborúk borzalmait, könyvalakban kiadott forradalmi metszeteit, a szegényeket, bebörtönözötteket, nyomorultakat. Felmutatta egy őrült világ jeleit. És közben készített a szőnyegszövőgyár részére derűs gobelin kartonokat, volt udvari festő. végül magányosan élt, megsüketült. A Szépművészeti Múzeum gazdag gyűjteményt őriz remekműveiből.

Március végétől játszák a hazai mozik a filmet.

Hajós Anna