Augusztus 23-ig lesz látogatható a Parlament előtt kikötött Lajta monitor. Az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből származó hadihajót 1871-ben bocsátották vízre, s ezt követően 47 évig volt szolgálatban.

Ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó. A patinás, világritkaságnak számító vízi jármű 1918 áprilisáig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva menti, belgrádi és Al-dunai harcaiban. 1918-ban – 47 év hadi szolgálat után – szerelték le. A Tanácsköztársaság idején azonban egy hónapig Lajta néven ismét szolgálatba állították, és részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna szakaszon folyó harcokban, majd testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista monitor lázadás résztvevője és névadója volt.

Az 1920-as évektől 1994-ig, több mint hét évtizeden keresztül a folyami kavicskotrásban elevátorhajóként használták, majd az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően, 1992-ben védett műemlékké nyilvánították és a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum gyűjteményébe került. 2008-ban a Zoltán Gőzös Alapítvány megkezdte a hajó szakszerű helyreállítását, és 2010-re eredeti állapotának megfelelően rekonstruálták.

A története során számos átalakításon átesett felépítmény újjáépítésekor az 1887-es állapotot vették alapul. A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták, mert az azon alkalmazott haditechnikai újítások annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket.

Európában az angolok után, másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő a fiumei hajógyárban épült Maros és az Újpesten épült Lajta voltak. A Monarchia haditengerészetében is újdonságnak számító hajón volt az első forgatható lövegtorony, s ez volt nálunk az első tisztán fémből épült, két csavarral hajtott, csupán géppel mozgatott hadihajó. Mára e hajótípusból mindössze hét maradt a világon.

2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén tartották az ünnepélyes újrakeresztelését, s az akkori honvédelmi miniszter a Lajta Monitor Múzeumhajót a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezte ki. A Lajta jelenleg a világ egyetlen vízen úszó, helyreállított monitor típusú hajója, mely 2014-től minden évben tavasztól őszig a pesti Duna-parton, az Országház északi oldalánál horgonyoz. Az egyedülálló múzeumhajón a korabeli felszereléseket, egyenruhákat, valamint a fedélzeten található fegyvereket is megnézhetik az érdeklődők. A hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás. A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.

A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös közhasznú alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható első kiállítást. A hajó hétfő kivételével, a hét minden napján 9 és 17 óra között egyénileg, vagy tárlatvezetéssel, díjmentesen megtekinthető.

Földesi László

Fotó: Zoltán Gőzös Alapítvány