A pandémia utáni első teljes évben, 2022-ben 4,5%-kal utaztak többen a GYSEV járatain, mint a koronavírus-járványt megelőző, 2019-es évben.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV elnök-vezérigazgatója szerint mindez annak is köszönhető, hogy a pandémiás időszakban sem álltak le a fejlesztésekkel, javultak a szolgáltatásaik, és több komoly, a vasúti infrastruktúrát érintő beruházást, jelentős állomásfelújítást valósítottak meg. Pedig a koronavírus-járvány a vasúttársaságnak is komoly nehézségeket okozott, hiszen a dolgozóikat is érintette a fertőzés, miközben a vonatokat folyamatosan közlekedtetni kellett.

A közösségi közlekedést súlyosan érintette a 2020–21-es koronavírus-járvány, ami miatt a vasúton is jelentősen csökkent az utasok száma: a GYSEV-nél a pandémia 70%-ra szorította vissza az utasforgalmat 2020-ban. A járvány időszakában sokan kevésbé érezték biztonságosnak a közösségi közlekedést, a vonatokon és állomásokon szigorú higiéniás rendszabályok voltak érvényben, emellett elterjedt a távmunka, és átmeneti időszakokra többször bevezették az online oktatást is. Ennek ellenére bíztak abban, hogy csak átmeneti lesz az utasforgalom visszaesése.

A 2022-es volt a pandémia utáni első teljes év, amiben egyre többen tértek vissza a közösségi közlekedéshez, így a vasúti utazáshoz is. Ezt a növekedést a GYSEV adatai is egyértelműen alátámasztják: a pozitív tendencia 2022 márciusától kezdődött, majd ezt követően a vasúttársaság tavaly augusztusra már elérte, 2022 októberében pedig már az utasszámok tekintetében meg is haladták a 2019-es szintet. A kedvezőtlen tendencia tehát megfordult és még soha nem utaztak annyian járataikon, mint tavaly. Az éves adatok alapján 2019-ben az utaslétszám 5 millió 952 ezer fő volt, míg ez a szám 2022-ben 6 millió 220 ezerre növekedett.

Ez a rekord azért is emlékezetes a GYSEV számára, mert mind arról lapunkban is beszámoltunk, a cég az elmúlt évben ünnepelte létrejöttének 150. évfordulóját. Másfél évszázaddal ezelőtt, 1872-ben adták ki a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Engedély-okmányát, amely rendelkezett arról, hogy vasútvonal épüljön Győrtől Sopronon át egészen Ebenfurtig. Ezért próbálták ezt a szép jubileumot úgy emlékezetessé tenni, hogy minél több érdeklődőt, utast vonjanak be a közös ünneplésbe, és határon innen és túl, értesüljenek történelmünkről, múltunkról, jelenünkről és természetesen jövőnkről is.

A jubileumi évre emlékeztetett többek között a matricázott mozdony, a motorvonatokat és a személykocsikat jubileumi logóval látták el, s emellett „anno és most”, azaz a múltat és a jelent bemutató képpárok díszítették a naptárakat, plakátokat, falmatricákat. A 150. GYSEV születésnap alkalmából ajándéktárgyakkal, állomási installációkkal, a vasúttársaság közösségi oldalán pedig játékokkal, aktivitásokkal várták az érdeklődőket. Ugyancsak az évforduló alkalmából jelent meg a vasúttársaság történetét bemutató, „A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút kronológiája képekben” című kötet is.

A régió vasúti közlekedésében kiemelt szerepet játszó GYSEV stratégiai célkitűzése, hogy a Nyugat-Dunántúl és a határon átnyúló ausztriai vonalak mentén regionális jelentőségű, vezető szerepet betöltő személyszállító társasággá váljon. A vasúttársaság több mint két évtizede tagja a Bécs központú, Keleti Régió Közlekedési Szövetségnek (VOR). Kiszolgálja a burgenlandi lakosok ingázó forgalmát és bekapcsolja Sopront a Bécs irányú, órás ütemes közlekedésbe, illetve jelentős regionális szerepkört lát el Szombathely térségében.

A GYSEV fontos célkitűzése, hogy a Nyugat-Dunántúlon és Kelet-Ausztriában erősítse a közösségi közlekedés iránti keresletet a hivatás- és turisztikai célú forgalom ösztönzésével, és a régióban utazók igényeihez illeszkedő minőségi személyszállítás biztosításával. Ennek során egyfajta katalizátor szerepet tölt be a régió közlekedésében. A szolgáltatási színvonal emelése érdekében ma már FLIRT motorvonatok és RaaberCity kocsik szállítják az utasokat, akiknek a nagyobb állomásokon és az IC-kocsikban ingyenes mobil internetezési lehetőséget biztosítanak. A vasúttársaságnál abban bíznak, hogy a kedvező tendencia 2023-ban is folytatódik és idén még többen választják bizalommal a vasutat közlekedési formaként.

Földesi László

Fotó: GYSEV