Az izlandi alacsony költségű startup légitársaság, a PLAY a közelmúltban ünnepelte fennállásának első évfordulóját, és működésének első évében már 320 ezer utast szállított.

A 2019 tavaszán a csődbe ment, ugyancsak izlandi Wow Air kulcsemberei által alapított légitársaság 2021 májusában szerezte meg a kereskedelmi járatok indításához szükséges

Légi Üzemeltetői Engedélyét (AOC). A koronavírus-járvány tetőpontján, 2021 júniusában indította el első járatát Keflavikból London Stansted repülőterére, és az akkor még szigorú utazási korlátozások miatt, ezzel nem keveset kockáztatott. Azóta a PLAY már több mint húsz célállomásra repül Izlandról, köztük az amerikai New Yorkba, Bostonba és Baltimore/Washingtonba is.

Birgir Jónsson, a PLAY vezérigazgatója szerint a légitársaság elindításának a COVID-19 járvány idején kétségtelenül megvolt a maga kihívása, de végül egy hozzáértő csapattal, egy stabil pénzügyi háttérrel és egy reális terjeszkedési tervvel életképesek lettek. Mindezt az is bizonyítja, hogy az idei nyári menetrendi időszakban már 12 új járatot indítottak be a szigetországból. Az utasforgalom és a gépek átlagos kihasználtsága folyamatosan növekszik, és utóbbi immár alig marad el a 90%-tól.

Bár a PLAY jelenleg is számos európai járatot üzemeltet, a légitársaság egyik legfontosabb döntése az volt, amikor alig két hónappal az indulása után már repülési engedélyt kért az amerikai hatóságoktól. Fél évvel később pedig már be is jelentették: olcsó transzatlanti járatokat indítanak az Egyesült Államok keleti partvidékére. A repülőjegyek értékesítését idén februárban kezdték meg Baltimore/Washingtonba, Bostonba és New Yorkba. Az előző két városba áprilisban, illetve májusban indultak be a PLAY járatok.

Ezt követően, június 9-én indult el a PLAY első menetrend szerinti, OG121-es járata a New York közelében fekvő Stewart Nemzetközi Repülőtérre (SWF), amely a hét minden napján közlekedik. Ennek egyik újdonsága, hogy az útvonalon keskenytörzsű, Airbus A321-es repül. Az amerikai légikikötő New York belvárosától mintegy 80 kilométerre, északra található a Hudson-folyó partján, s menetrendjében ez lett az első nemzetközi járat.

Bár Stewart távolabbra van, mint például Newark vagy a JFK repülőtér, de Manhattan így is mintegy 75 perces autóúttal elérhető innen. Emellett olcsó buszos transzfer is az utasok rendelkezésére áll, amely igazodik a PLAY-jártok menetrendjéhez. Ugyancsak fontos szempont, hogy Stewart az előbbieknél sokkal kényelmesebb földi kiszolgálást képes nyújtani. Itt ugyanis jóval rövidebbek a sorok a biztonsági ellenőrzésnél vagy a csomagfelvételnél, és a többi New York-i repülőtérhez viszonyítva jelentősen alacsonyabbak az üzemelési költségek.

Kevesebb a gurulási idő, amivel sok drága üzemanyag takarítható meg, így a PLAY is olcsóbb jegyeket tud kínálni az utasainak. A New York-i járat másik fontos előnye, hogy délután indul Keflavikból, és alig hat órás repülés után, ugyancsak délután száll le, ami lehetővé teszi az utasok számára, hogy kipihenten érkezzenek az amerikai repülőtérre.

A PLAY a korábban tervezett, megnövelt hatótávú Airbus A321LR helyett egyelőre egy kisebb befogadóképességű A320neót bérel, így az idei nyári főszezonban három A321neo és ugyancsak három A320neo alkotja a flottát. Az előbbi típus ugyan elméletileg akár 240 utast is szállíthat (s ezért népszerű a fapados légitársaságok körében), de a PLAY amerikai járatain csak 192 turista osztályú Recaro-ülés található, ami viszonylag kényelmes, 86 cm-es széktávolságot tesz lehetővé.

A PLAY további tervei között szerepelnek más amerikai és kanadai célállomások is, de a légitársaság a magas üzemanyagárak miatt, idén májusban úgy döntött, hogy például elhalasztják az orlandói útvonal 2022. szeptember 30-ra tervezett megnyitását, amely hetente háromszor közlekedett volna az izlandi bázis és a floridai nagyváros között.

Annyi viszont már egy év után is bizonyosnak tűnik, hogy a transzatlanti járatok a jövőben is kulcsszerepet játszanak majd a PLAY üzleti modelljében. Ugyanis Izland kedvező elhelyezkedése Európa és Észak-Amerika között, új és hatékony lehetőségeket kínálhat azoknak, akik olcsóbban szeretnének átkelni az Atlanti-óceánon.

 

Földesi László

 

Fotó: PLAY