Mohammed bin Szalman szaúdi koronaherceg még 2017 októberében jelentette be, hogy a Vision 2030 elnevezésű stratégia részeként, egy teljesen új, önállóan működő országrészt hoznak létre a Vörös-tenger partján.

A közel-kelet leggazdagabb és legbefolyásosabb arab állama, Mohammed bin Szalmán koronaherceg irányítása alatt már évekkel ezelőtt egy olyan új programot hirdetett meg, amely teljesen átformálhatja az olajexportáló – és emiatt magas egy főre jutó GDP-vel büszkélkedő – ország gazdaságpolitikáját. A Vision 2030 terv egy olyan jövőre vonatkozó elképzelést kínál, amelyben az ország már nem támaszkodik a szénalapú energiahordozókra, és olyan futurisztikus városokat épít, amelyek képesek túlélni minden esetlegesen várható éghajlati, illetve energia-válságok okozta kockázatot.

A Neom régió Szaúd-Arábia északnyugati részén, Tabuk tartományban, a Vörös-tengertől északra, Egyiptomtól keletre, Izraeltől és Jordániától pedig délre, a Tiráni-szoroson túl helyezkedik el. Az itt tervezett projekt teljes területe 26 ezer 500 négyzetkilométer, amely a Vörös-tenger partját mintegy 460 kilométer hosszúságban érinti. A Neom név valójában két szó kombinációja. Az első három betű a régi klasszikus görög neo (új) előtagból, míg a negyedik az arab mostaqbal (jövő) szóból származik.

A projekt egyik legfontosabb eleme az egymillió lakosú Neom City Line elnevezésű új tengerparti város, amely – az ország hatalmas olajtartalékai ellenére – kizárólag szél- és napenergiával működik majd. A Neom City tervezői számos ötletet a szingapúri Garden by the Bay-ből merítettek. Bár itt nem használnak majd autókat, a tervezők szándéka az, hogy a város bármelyik pontja bárhonnan, gyorsvasúttal 20 perc alatt elérhető legyen. Ennél is kevesebb időt venne igénybe az alapvető szolgáltatások, például iskolák, kórházak, szabadidőközpontok és zöldterületek elérése.

További fontos újdonság, hogy a teljes helyi infrastruktúrát a föld alá telepítik. A tervek között szerepel egy 487 méter magas felhőkarcoló megépítése is. A várost teljes egészében mesterséges intelligencia fogja működtetni, amelyet a gépi tanulás mellett 5G-rendszerek is támogatnak majd. A Neom City projekt 500 milliárd dolláros tőkéjét a Szaúd-Arábia Állami Beruházási Alapja (PIF), valamint nemzetközi befektetők biztosítják.

Szaúd-Arábia a projekt első ütemének befejezését eredetileg 2020-ra tervezte, de erre végül különböző jogi viták miatt, legkorábban csak 2025-ben kerülhet sor. Számos problémát okozott ugyanis, hogy nem lakatlan vidékről van szó és a helyi lakosok határozottan felléptek a fejlesztések ellen, amelyek miatt számos őshonos beduin törzset ki kell telepíteni.

A Neom Industrial City (NIC) Dubaj városától 25 kilométerre, északra található és nagyjából 200-250 négyzetkilométernyi területen terül el, amelyből körülbelül 40 négyzetkilométer alkotja a NIC-et. A projekt elsősorban a modern gyártásra, az ipari kutatásra és fejlesztésre, valamint a dubaji kikötő bővítésére összpontosít.

A Neom projekt kapcsán felvetődött, hogy Szaúd-Arábia a dzsiddai székhelyű Saudia mellett egy második nemzeti légitársaságot is létrehozzon, ezzel is segítve, hogy a Neom régiót olyan kulcsfontosságú turisztikai központtá tegyék, amely a világ minden tájáról vonzza majd a látogatókat. A Neom ugyanis alapvetően három kontinens között helyezkedik el, és az új légitársaság legfeljebb négy óra repülési idő alatt elérhetné utóbbiak területének 40%-át.

A királyság fő gondja egyelőre az, hogyan illeszthető mindez a másik hazai fuvarozó üzletpolitikájába, mert a Saudia Airways már jelenleg is számos regionális és nemzetközi célállomásra üzemeltet közvetlen járatokat Neom Bay repülőteréről. A Rijádból induló új légitársaság, a RIA a várakozások szerint ádáz versenyt hozhat majd a Közel-Kelet légiközlekedési piacán, konkurenciát jelentve a három jelenlegi kulcsszereplő (Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways) számára. E szándék komolyságára utal, hogy a hírek szerint a RIA megkereste az Etihad Aviation Group vezérigazgatóját, a brit állampolgárságú Tony Douglast, hogy a jövőben ő irányítsa az igazgatótanácsát.

A Vision 2030 részeként Szaúd-Arábia az elkövetkező nyolc évben legalább 100 milliárd dollárt kíván befektetni légiközlekedési ágazatának fejlesztésébe, amiből 30 milliárdot fordítanak a RIA létrehozására. E program keretében épül meg Szaúd-Arábia új Vörös-tengeri nemzetközi repülőtere is. A Red Sea Global (RSG) a fejlesztők szerint nemcsak fenntartható kialakítású lesz, hanem esztétikailag is ihletet merít a környező sivatag, a zöld oázis és a tenger formáiból.

Erre utal például a központból kisugárzó, dűneszerű a tetőhéjazat is. Az RSG összekapcsolódó kisebb termináljai pedig lehetővé teszik az alacsonyabb forgalmú időszakokban az átmeneti bezárásukat, ezzel is csökkentve az energiapazarlást. Az épületekben egyébként ahol csak lehet, természetes szellőzést alkalmaznak, ezzel is minimálisra csökkentve a légkondicionálás használatát. Az RSG várhatóan a jövő év végén fogadhatja első belföldi és nemzetközi utasait, akik számát egyelőre évi egymillió főre korlátozzák.

Földesi László

Fotó: Vision 2030