Bár az olcsó, fapados repülőjáratok népszerűsége nem csökken, a folyamatosan növekvő üzemanyagárak ellenére, sokak szerint még mindig jobban megéri inkább lakóautót bérelni, mint megérkezés után szállást.

 Az idei év tapasztalatai azt mutatják, hogy 2022-ben hazánkban is egyre többen gondolták úgy, érdemes lakóautóval nyaralni. Miért szeretik az emberek ezeket a járműveket? Nyilván azért, mert nagy szabadságot jelentenek, miközben használatukkal – itthon és külföldön egyaránt – egyszerre több látványosság is megtekinthető.

Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a modern, igényes lakókocsik ma már teljesen komfortosak, tehát minden megvan bennük, ami egy mini háztartáshoz és a mindennapokhoz szükséges. Ilyenek például az étkezőbe visszaforgatható vezetőülések, a jól felszerelt konyha, a hűtőszekrény, a WC, a fürdési lehetőség, valamint a kényelmes, két-vagy háromszemélyes franciaágy, illetve étkező feletti, leengedhető motoros franciaágy.

Idén nyáron a TTG Hungary egyik leghűségesebb olvasója is úgy döntött, hogy négytagú családjával kipróbálja, milyen a lakóautós nyaralás. Mint elmondta, az észak-olaszországi, illetve adriai tengerparti túra még annál is nagyobb élmény volt számukra, mint amire számítottak. Nyolc nap alatt mintegy 1800 kilométer tettek meg, a tankolt üzemanyag összköltsége pedig kb. 100 ezer forintot (illetve annak megfelelő összeget) tett ki.

Az általuk meglátogatott helységek: Chioggia, Ravennától délre a Mirabilandia vidámpark, Casal Borsetti, Punta Sabbioni, Velence, Murano, Burano, Torcello, Caorle, és a Grado Pineta. Olvasónk szerint az olasz kempingek (válasszuk bármelyiket) professzionálisan működnek, a személyzet kedves, tengerparti kempingeknél a strand legfeljebb 100 méterre van a víztől. A kempingek – beleértve az ottani fürdőhelyiségeket és a WC-ket is – tiszták, rendezettek, a „lakótársak” pedig kulturáltak.

Olvasónk tapasztalata szerint, az olaszokról mindenfajta előítélet nélkül elmondható, hogy odafigyelnek, vigyáznak a lakóautóval közlekedőkre, senki még csak meg sem próbálta menet közben megelőzni, vagy „letolni” őket az útról. Ezért akár egy öt és egy kilenc éves gyerekkel is biztonságosan bevállalható a lakóautózás, mivel tényleg hatalmas élmény, hogy az ember nincs helyhez kötve, a közlekedés pedig egyszerű.

Jó tanácsok: Engedjünk el mindent! Ne próbáljuk határidőnapló-szerűen, precízen megtervezni az utat, hogy mit fogunk csinálni, mert valami úgyis közbe fog jönni, de valójában ettől lesz jó az egész. Ezért csak nagyjából tervezzük meg előre az útvonalat

Ma már nagyban segíti a szervezést az online jegyfoglalási rendszerek elterjedtsége, hiszen szinte mindenhova lehet online, pár kattintással előre foglalni és fizetni, a múzeumtól a templomig, a fürdőtől a nemzeti parkig vagy akár a velencei gondoláig.

A kempingekben viszont nem érdemes előre helyet foglalni. Utóbbiak esetében természetesen az okostelefonos Google-térkép a barátunk, így ha beértünk az adott településbe, írjuk be a keresőbe, hogy kemping. Oda kell menni, és addig próbálkozni, amíg találunk helyet. Olvasónk például mindegyik városban, az első meglátogatott kempingben kapott szállást egy napra 50-60 Euróért, amiben az áram, és a tengerparti belépő + napernyő is benne volt négy főre. A lakóautót bérbe adó cégnél lehet bérelni kempingszéket és asztalt, és ha nincs saját, akkor ez mindenképp ajánlott, ugyanis az idő jó részét a lakókocsin kívül fogjuk tölteni.

További jó tanács: Ne idegeskedjünk, inkább készüljünk arra, hogy legalább az első napon még meg kell szokni a lakókocsiban való „létezést”, miközben a második napon már el sem akarjuk majd azt hagyni. A lakókocsi gondos bepakolására szánjunk rá legalább négy órát, a kiürítésére pedig legalább kettőt. Utóbbi azért fontos, mert a lakókocsit általában este 19 órakor lehet átvenni, és az utolsó nap 16 óráig kell visszavinni.

Bár ez alkattól változó, olvasónk szerint a legpraktikusabb, ha éjjel megyünk, és ha elfáradunk, az első benzinkútnál le lehet állni aludni 3-4 órát, majd folytathatjuk tovább az utat. Fontos tudnivaló viszont, hogy ha a Google útvonaltervező azt írja, az út nyolc óra, az lakókocsival legalább tíz lesz, mert legfeljebb csak 110 km/órával lehet menni vele, és érdemes közben legalább egyszer megállni.

A gyerekek a saját ülésükben estére kényelmesen elalszanak, így megálláskor elég „hátradobni” őket a szülői francia ágyba, amelyen egyébként két felnőtt és két kisgyerek egyszerre elfér. A lakókocsi raktere akkora, hogy négy emberrel nem tudták telepakolni.

A légkondit be se kell kapcsolni este, mert olyan tengerparti szél van, hogy simán átszellőzik a jármű. Egyébként minden ablak nyitható (alul felül, oldalt) és mindegyiken van szúnyogháló és árnyékoló. Viszont a mikrohullámú sütőt és a kávéfőzőt ne hagyjuk otthon! Mindkettő jó szolgálatot tesz, és a mikró akár a lakóautó csomagtartójában is tartható (ahol szintén van konnektor.)

Hogy milyen végül is egy lakóautós nyaralás? Sokat lehetne erről mesélni, hiszen mindenki más-más élménnyel érkezik vissza, de az biztos, ez a megszokottól merőben más kikapcsolódás, mint amiben korábban részünk volt. A felkészülés, a tervezés, az úticél és a köztes állomások kiválasztása, mind-mind izgalomban tartanak, de az utazás is az élmény része, és az egész olyan, mint egy expedíció, mely után kicsit fáradtan, de pozitív energiával feltöltve érkezünk haza.

Olaszországba egyébként nyáron érdemes még legkésőbb júliusban menni, amikor nem indulnak el a helyiek az augusztusi szabadságukra. Olvasónk a Caravan-lakoauto.hu szolgáltatásait vette igénybe, amelynek munkatársai szerinte segítőkészek, végtelenül rugalmasak és kedvesek, ezért csak ajánlani tudja őket bárkinek, akiből nem veszett még ki a „kalandvágy”. Ja, és gyermekei az út végén közölték: Apa, mostantól csak így menjünk nyaralni!

 

X