A MÁV célul tűzte ki, hogy 2024-ig teljesen megújítsa a vasúttársaság statikus utastájékoztatási rendszerét.

Mindenki, aki Magyarországon használja a vasutat tapasztalhatta, hogy a hagyományos, statikus utastájékoztatási rendszer állapota jelentősen leromlott az elmúlt évtizedekben, a tájékoztatás színvonala esetenként az elvárható minimum szintet sem érte el. Az állomások és megállóhelyek jelentős részén értékelhető infrastruktúra hiányában az ablakokra celluxozott tájékoztató anyagok, spárgával a szemetesre kötött menetrendek, rajzszöggel a padra kihelyezett vágányzári hirdetmények fogadják az utazókat.

Azon túl, hogy az utasok folyamatos és pontos tájékoztatása közszolgáltatás, a vasút versenyképességére is nagy hatással van ennek minősége, hiszen ha egy szolgáltatás nem közérthető és nehezen hozzáférhető, könnyebben választják az egyéni, jellemzően autós közlekedést. A minél hatékonyabb megvalósítás érdekében a folyamatok újraszervezésére és a projektek tervezésére, végrehajtására, 2020 nyarán alakult meg a MÁV új szervezete, az Állomási Utastájékoztatás Koordináció.

ÁUK irányítására a 2012–2019 között a BKK utastájékoztatási területét vezető Gál Mihályt kérték fel. Az új szakterület és a vezető feladata, hogy 2024 végére, teljesen új alapokra helyezze a MÁV–Volán-csoport statikus utastájékoztatását, teljes mértékben megújítsa az ezzel kapcsolatos infrastruktúrát, továbbá, hogy közreműködjön a sajnos sok bosszúságot okozó felújítási és vágányzári munkák utastájékoztatásában.

Az ÁUK munkatársai ez év nyarára feltérképezték a MÁV és a Volánbusz utastájékoztatási folyamatait, megvizsgálták, hogy mely munkák és feladatkörök racionalizálhatók. Hol található párhuzamosság a rendszerben és melyek azok a feladatok, amiket érdemes lenne egy szervezetben összevonni, figyelembe véve az új országos közlekedésszervező megalakulását és feladatait. Az általuk összeállított javaslat hosszú évtizedekre megoldhatja a vasút utastájékoztatásának fejlődését és üzemeltetését.

Folyamatosan dolgoznak az új utastájékoztatási eszközök, vitrinek, táblák, megállóhelyi oszlopok beszerzésén és telepítésén, amelyekből csak idén 800-at szereztek be és helyeztek ki állomásokra, megállóhelyekre. 2024-ig az új statikus utastájékoztatási eszközök száma eléri majd a kétezret, így megvalósul, hogy a MÁV minden szolgálati helyén új, egységes, a kor elvárásainak megfelelő utastájékoztatási eszköz legyen.

Mint említettük, emellett az ÁUK további fontos feladata a vágányzárakról szóló hatékony, pontos tájékoztatás is, amelyhez összesen 300 alkalommal helyeztek ki úgynevezett nagyméretű lábonálló táblákat, s emellett mintegy 600, A/2-es méretű tájékoztató táblát tettek ki az érintett szolgálati helyekre, ezzel segítve az utasok tájékozódását, és a vágányzári ütemek könnyebb megértését. A vágányzári utastájékoztatás tervezése és előkészítése során a korábbiakhoz képest is szoros együttműködésben dolgoznak a Volánbusz utastájékoztatási területével annak érdekében, hogy a vonatpótlásban részt vevő autóbuszok útvonalán és a megállóban is megfelelő minőségű utastájékoztatás legyen.

A leromlott, hiányos, elavult statikus utastájékoztatási infrastruktúra megújítására egy négy évre szóló projektet dolgoztak ki. Az ÁUK irányításával zajló vitrintelepítési projekt során 2021-ben 60, 2022-ben 480, 2023-ban 390, 2024-ben pedig további 500 új eszköz települ. Emellett évente csaknem 200 új regionális, megállóhelyi oszlopot, valamint 50 utastájékoztató totemet telepítenek. A cél az, hogy legkésőbb 2024 végére minden MÁV szolgálati helyen új, egységes megjelenésű, a kor elvárásainak megfelelő statikus utastájékoztató eszköz álljon az utasok szolgálatába.

Földesi László

Fotó: MÁV és a szerző