2023 tavaszán újabb lengyel repülőtér kapcsolódhat be a nemzetközi forgalomba, miután a LOT Polish Airlines bejelentette, menetrend szerinti járatokat indít a mazóviai Radomból Koppenhágába, Párizsba és Rómába.

Radom Közép-Lengyelország Mazóvia régiójában, a Visztula és a Pilica folyók elágazásához közel, a Mleczna folyó partján fekszik. Történelmi épületei, az eredeti formájában megőrzött régi belvárosa fontos turisztikai látványossággá teszik. A város a keletről nyugatra és északról délre tartó fő közlekedési útvonalak kereszteződésében található, amelyek az ország határaihoz vezetnek, s egyben fontos lengyel vasúti csomópont is.

Bár Radom légvonalban mért távolsága a fővárostól 92 km, a központtól keleti irányban mindössze három kilométerre lévő repülőtere (RDO/EPRA), hasonlóan Varsó-Modlinhoz, a Varsó-Radom nevet használja. A Közép-Lengyelországban található légikikötő – melynek eredeti neve Radom-Sadków volt –, az 1920-as évek óta működik, s ez idő alatt polgári és katonai gépek egyaránt használták.

2015 májusában az AirBaltic volt az első légitársaság, amely Bombardier Dash-8 Q400-as gépeivel, menetrend szerinti járatokat indított Rigából Radomba. A második a CSA Czech Airlines volt, amely 2015 júliusában létesített ATR 42-es típussal közvetlen összeköttetést Prága és Radom között. A járatok átlagos kihasználtsága azonban az optimista tervekkel ellentétben rendkívül alacsony lett (2015 szeptemberében például Radom mindössze 220 utast fogadott és indított, ami gépenként átlagosan mindössze hat utast jelentett). Ezért kevesebb mint három hónap után, mindkét légitársaság leállította az üzemelést.

Később más légitársaságok is megpróbáltak menetrend szerinti járatokat indítani Radomba, de ők sem jártak sikerrel. 2019. január 1-jén a légikikötőt bezárták, hogy lehetővé tegyék a Lengyel Repülőterek Állami Vállalat (PPL) számára a meglévő terminál lebontását és az új repülőtér megépítését. A jövőben Varsó-Radom elsősorban a fapados- és charterforgalom kiszolgálására fókuszál majd, hogy a városokat összekötő közvetlen légiforgalom részbeni átvételével, tehermentesíteni tudja Varsó-Chopint.

Emellett azonban a LOT Polish Airlines is úgy döntött, hogy az elmúlt években beindított. dinamikus hálózatbővítési programjába felveszi a közép-lengyelországi légikikötőt. A nemzeti fuvarozó ugyanis jelentős üzleti és turisztikai potenciállal számol a térségben, ezért indít 2023 tavaszától új, menetrend szerinti járatokat Radomból Koppenhágába, Párizsba és Rómába. A döntésben fontos szempont volt továbbá, hogy a futópálya meghosszabbítása és a terminál kibővítése lehetővé teszi olyan nagyobb kapacitású repülőgéptípusok fogadását és indítását, mint az Airbus A320-as, vagy a Boeing B737-es.

Lengyelország jelenleg 13 polgári repülőtérrel rendelkezik (Bydgoszcz, Gdansk, Katowice, Krakkó, Lódz, Lublin, Poznan, Rzeszóv, Szcecin, Varsó-Chopin, Varsó-Modlin, Varsó-Radom, Wroclaw). Ez első látásra soknak tűnik, de az ország méreteit és lakossága számát ismerve, mindenképpen indokolt.

Földesi László

Fotó: PPL