A Dunakanyar hazánk egyik kiemelt turisztikai célpontja, ezért különösen fontos, hogy hogy ne csak közúton és vasúton, hanem hajóval is elérhető legyen, és ezzel is erősödjön a térség idegenforgalmi vonzereje.

Ennek érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az itteni személyforgalmi kikötők megújítási projektjéhez a Széchenyi 2020 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében, költségvetési és kohéziós forrásokból, vissza nem térítendő támogatásként 500 millió forintot biztosít. A fennmaradó részt a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft. saját forrásból fedezi, megteremtve és fejlesztve a személyhajózás infrastrukturális feltételeit az érintett településeken.

Komáromban a kikötő átépítése során egy új, az eddiginél nagyobb, 40 négyzetméteres úszóművet létesítenek, és elvégzik a parti területek környezetrendezését. A beruházás során felújítják az út- és térburkolatot, valamint a hozzá tartozó térvilágítást, és utcabútorokat, padokat, kerékpártárolót, személygépkocsi parkolót, illetve egy vízvételezési helyet is kiépítenek.

A meglévő, rossz állapotú kiszolgáló épület felújítása során a kikötő üzemeltetéséhez szükséges helyiségek, kézi raktár, vizesblokk, kikötő üzemeltetői helység, őrző védő szolgálat részére üzemi helyiségek kapnak helyet, így a társaság minőségi kiszolgálást tud majd biztosítani partnereinek. A felújítást követően a komáromi kikötő alkalmas lesz kabinos szállodahajók fogadására és teljes körű kiszolgálására.

Esztergomban a beruházás kapcsán már elbontották a hajóállomás területén található, romos állapotban lévő korábbi kikötői épületet. A következő fázisban a hajóállomás környezetének rendezésével zöldövezetet, kerékpártárolókat, parkolókat építenek ki, és új utcabútorokat, padokat telepítenek. A kikötői infrastruktúra fejlesztése során az itteni környezet teljesen megújul. Az ide telepített, impozáns megjelenésű új úszóműben kikötői funkciók, jegypénztár, váróhelység, valamint szolgáltatói helyiségek kapnak helyet. Az úszómű érdekessége, hogy kisebb rendezvények lebonyolítására is alkalmas lesz. A kikötő fejlesztésével a Dunakanyar turisztikai szempontból egyik legfontosabb állomása újul meg. A kikötőben a MAHART PassNave Kft. az áprilistól szeptemberig tartó szezonban saját menetrendi kirándulóhajó- és szárnyashajó járatát kezeli, valamint kabinos hajókat is fogad.

A harmadik helyszínen történő kikötő fejlesztéssel a kiváló természeti adottságokkal rendelkező Zebegényt szeretnék újra bekötni a Dunakanyar hajósközlekedésének vérkeringésébe. A kikötő létesítése során kiépítenek egy sor, hiányzó műszaki eszközt is (hídfészek, támcső fészkek, kikötői bakok), a 20 négyzetméteres úszómű pedig új bejáróhidat kap. A gyalogos megközelítés miatt szükséges a kikötőhöz vezető út kiépítése, emellett a mindennapi használat itt is megköveteli a szükséges utcabútorok, padok, kerékpártárolók és járműparkolók kiépítését, valamint mintegy 400 négyzetméter zöldfelület kialakítását. Ugyanakkor a zebegényi a helyi mederviszonyok szükségessé teszik a mederkotrást is, amely szintén a beruházás része.

A MAHART PassNave 2018 tavaszán indította újra dömösi átkelőjáratát, amely nem csak a Duna két partján lévő települések lakosságának, hanem azoknak az ide látogató turistáknak is fontos, akik a Pilisben szeretnének túrázni, s felkeresni például a közelben található Rám-szakadékot. Ugyanakkor a járat a túlsó parton élőknek a Nagymarosi oldal vonatközlekedésére való csatlakozást is biztosítja. A beruházás során itt kiépítenek többek között egy a bejáróhíd fogadására alkalmas rézsűs partfalon kialakított, a vízszint mozgásait követő új hídfészket.

Visegrádon a jelenlegi hajóállomás három kikötővel működik, de a fejlesztés során egy negyediket is kiépítenek. Az új kikötő létrehozásának egyik célja, hogy az utóbbi években egyre inkább jellemző, tartósan alacsony vízállás esetén is biztosítani tudják mind a saját üzemeltetésű, menetrendi hajójáratok, mind a külföldi szállodahajók kiszolgálását. Ezért Zebegényhez hasonlóan, itt is szükség lesz mederkotrásra, valamint egy külön bejáróhíddal rendelkező új mederpillér kiépítésére. A kivitelezés során kiépítik továbbá a kikötő villamos energia ellátását is.

Spányik Gábor, a MAHART Passnave ügyvezetője szerint a visegrádi hajóállomásnak régióközpont szerepet szánnak. A tervek között szerepel, hogy a következő évtől gyorsjáratú hajók indulnak a hét majdnem minden napján a fővárosból Visegrádra. Ezzel a Budapest és Esztergom közötti út hat óráról háromra rövidül azáltal, hogy csak Visegrádtól járnak majd hagyományos turistahajók. A MAHART Passnave évente már közel 400 ezer utast szállít, ezen belül a budapesti programok résztvevőinek 60%-a külföldi.

Földesi László

A szerző felvételei