A Volánbusz már csaknem 1800 új autóbusszal fiatalította flottáját, köztük a Zöld Busz Program keretében, 100 elektromos meghajtású autóbuszra is támogatást nyert.

A Volánbusz járművei egy átlagos munkanapon, a reggeli csúcsidőben 4000 helyközi autóbusszal közel félmillió, évente pedig több mint 660 millió utast szállítanak, hasznos kilométer-teljesítményük alapján pedig a társaság autóbuszai 50 percenként megkerülhetnék a Földet. Nem véletlen tehát, hogy a Volánbusz 2018-óta zajló flottafiatalítási programjának fő célja az, hogy modern, az autóbuszvezetők és az utasok számára egyaránt kényelmes, környezetbarát járművekkel kínáljon versenyképes alternatívát az egyéni autósoknak is.

Jármű-fiatalítási programjának segítségével a társaság 2023-ig 45%-kal, majd 2030-ig további 45%-kal szeretné csökkenteni a 10 év feletti autóbuszainak számát. A modernizálási program jegyében, csak 2022-ben 1000 új, modern jármű érkezhet a flottájába. A közlekedési társaság a legkorszerűbb dízelmotoros autóbuszok mellett, nagy hangsúlyt helyez alternatív-meghajtású járművek beszerzésére és üzemeltetésére is.

A Zöld Busz Program keretében, már 2021-ben megkezdődött az elektromos járművek tesztelése. Tavasszal forgalomba állt az első tíz elektromos Mercedes-Benz eCitaro autóbusz a fővárosi agglomerációban, Budakeszi térségében. A töltő-infrastruktúra kiépítésével hamarosan további 30 zöld busz forgalomba állítását tervezik Budaörs, Budakeszi Diósd és Törökbálint térségében.

Tavaly júniusban, Komáromban debütált az első saját tulajdonú e-busz, majd augusztus végén a Volánbusz átvehette 40 Mercedes-Benz eCitaro-flottáját is, amely alacsony padlós, szóló, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszokból áll. Egyszerre 28 ülő és 50 álló utast szállíthatnak, egy feltöltéssel pedig akár 160–220 kilométert is megtehetnek. A járművek légkondicionáltak és akadálymentesek, a fedélzeten erre kialakított helyen pedig elfér egy babakocsis, illetve egy kerekesszékes utas is.

Az eCitaro-k eddigi üzemeltetése kapcsán a Volánbusz tapasztalatai rendkívül kedvezőek: az autóbuszok mind a járművezetők, mind az utasok számára kényelmesek. A járművek végsebessége 80 km/óra, miközben a vezetési élményük kitűnő. Jó a buszok gyorsulása, és nem fog ki rajtuk sem az emelkedő, sem a vizes terep.

A tervek szerint, a budapesti agglomeráció után még az idén elektromos autóbuszok „zöldítik” hat megyeszékhely (Győr, Eger, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Zalaegerszeg) helyi járműflottáját is. Ezekben a városokba 48 BYD K9 UD, illetve 12 Ikarus ELECTROBUS 120.EL típusú e-busz érkezik. Az elektromos meghajtású járművek természetesen nem csak a vezetési élmény és az utaskényelem miatt kiemelkedőek, hiszen károsanyag-kibocsátásuk gyakorlatilag zéró, s ráadásul ezek a járművek csendesebbek is, így nyugodtabbá válik az érintett települések lakóinak élete.

A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Volánbusz célja, hogy 2020-hoz viszonyítva 2030-ig a helyi autóbusz állomány 50%-a 2050-ig pedig a teljes autóbuszpark 50%-a elektromos jármű legyen.

Földesi László

Fotó: Volánbusz