Az idei év eddigi adatai biztatóak, ezért ha nem történik rendkívüli esemény, akkor az európai légi utasforgalom 2022 végére megközelítheti majd a 2019-es szintet, tehát csaknem visszatérhet a járvány előtti mértékhez.

Kontinensünk nagyobb légitársaságai – felkészülve az erős nyári szezonra –, folyamatosan bővítik kapacitásukat. Az emberek ugyanis újra szeretnének repülni, és sokaknak erre most lesz először módja a járvány kezdete óta. A világjárvány a vártnál sokkal hosszabb ideig hátráltatta a légi közlekedési ágazatot, de 2022-ben már ismét növekedéssel számolnak a légitársaságok. A korlátozások feloldása után ugyanis az utazási kereslet – különösen a családi látogatások és a nyaralások esetében –, továbbra is megmaradt. Az elmúlt két évben sok utas lemondta az utazásokat, ami mostanra jelentős felhalmozódott keresletet eredményezett, s ez idén nyáron a vártnál nagyobb leterheltséget okozhat a légitársaságoknak.

A várható fellendülést azonban paradox módon lefékezheti a szükséges munkaerő hiánya. A pandémia következtében ugyanis az iparág korábban drasztikus létszámleépítést hajtott végre. 2021 szeptemberére 2,3 millióval kevesebb munkahely volt a légi közlekedésben, mint a koronavírus előtti időszakban. Ebben kiemelt helyen szerepelnek a repülőtereken dolgozó szerződéses alkalmazottak például olyan kulcsfontosságú beosztásokban, mint a biztonsági átvizsgálást végzők vagy a földi kiszolgálók.

Utóbbiak alacsony létszáma miatt a legtöbb európai repülőtér egyre több késő vagy törölt járattal számol. Az ACI Europe (Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa) és az ASA (Repülőtéri Szolgáltatók Szövetsége) a közelmúltban közös közleményben hívta fel a figyelmet a problémára. A repülőterek ugyanis az ACI szerint közel sem kaptak annyi állami támogatást, mint a légitársaságok, és azt is későn, ezért nagyon sok embert kellett elbocsátaniuk.

A problémát tetézi, hogy a megszüntetett álláshelyekre most nagyon nehéz embert találni, mert miközben a foglalkoztatási körülmények nagyobb kihívást jelentenek, a bérezés ehhez képest alacsony, és a repülőtéri dolgozók munkabeosztása is eltér a hagyományos megoldásoktól. Mindez a mostani inflációs környezettel tovább nehezítve, nem teszi a legideálisabb ajánlattá az utasbiztonsági ellenőri vagy a földi kiszolgáló munkát. Az ACI és az ASA szerint az is nehezíti a helyzetet, hogy a jelentkezők hatósági átvilágítása, kiképzése is lassú és nehézkes a jelenlegi szigorú előírások miatt.

A munkaerőhiány miatt az európai repülőtéri vezetők egyre nagyobb késésekre és még több járat törlésére számítanak a nyári csúcsidőszakban. Ezért arra kérték a légitársaságokat, hogy a menetrendjük módosításával, vagy járatok törlésével segítsenek nekik a helyzet kezelésében. Így történhetett meg, hogy április végén a hétvégi járatok előzetes törlésére szólította fel a légitársaságokat Amszterdam Schiphol repülőtere, hogy így előzzék meg a földi személyzet hiánya miatt várható tumultus kialakulását, illetve az egy héttel korábbi súlyos forgalmi zavar megismétlődését.

A nemzetközi légikikötőt üzemeltető vállalat szerint, előzetes járattörlésekkel kellene enyhíteni a repülőtér rendszereire nehezedő nyomást annak érdekében, hogy menedzselhető legyen a helyzet. A problémáért ők is a munkaerőhiányt okolták, mivel a földi kiszolgáló, az utasbiztonsági, a poggyászkezelő, sőt a parkolóüzemeltetési területekre sem tudtak eddig elegendő dolgozót találni, ezért a repülőtéri folyamatok több pontján alakult ki szűk keresztmetszet és torlódás.

Emiatt természetesen a holland nemzeti fuvarozó, a KLM is számos járattörlésre kényszerült, de a probléma időközben immár európai szintűvé vált. A British Airways (BA) például a munkaerőhiány miatt több száz, főszezonban indítandó járatának törlésére kényszerült az utóbbi időszakban. A koronavírus-járvány alatt ugyanis a BA mintegy tízezer munkatársát bocsátotta el, s ez az intézkedés csaknem felerészben a kabinszemélyzetet érintette. Ezért a légitársaságnak most komoly gondot okoz a hiányzó légiutas-kísérők pótlása. A brit légitársaságnál annyira nagy lett a munkaerőhiány, hogy februárban a szabadságolt pilótákat kérték meg arra, hogy egyes járatokon segítsenek be a légiutas-kísérőknek. Iparági szakértők máris arra figyelmeztettek, hogy az ágazatban az utazási káosz megoldása hónapokig is eltarthat a folyamatos munkaerőhiány miatt.

Földesi László

Fotó: Schipol Airport, BA, United