Az Európai Unió repülésbiztonsági ügynöksége, az EASA és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) bejelentette, hogy május 16-tól nem lesz kötelező a védőmaszk viselése kontinensünk repülőterein és az unió területén közlekedő légijáratok fedélzetén.

A közösen meghozott döntés az utasok és a repülésben dolgozók számára egyaránt nagy előrelépést jelent az európai légi közlekedés normalizálódása felé. Az EASA és az ACDC az új előírások megalkotása során figyelembe vette a koronavírus-járvány legfrissebb fejleményeit, az oltottsági és a természetes immunizációs szinteket, illetve a számos európai országban eddig megvalósult könnyítéseket. Ugyanis időközben több uniós tagállam – így Magyarország is – már korábban eltörölte a kötelező maszkviselést.

Az EASA és az ECDC arra hívja fel a figyelmet, hogy ennek ellenére a maszkviselésre vonatkozó konkrét előírás az indulási és célországok, valamint a légitársaságok saját szabályai szerint az indulási helytől és a célállomástól függően eltérhet. Az ajánlás alapján azokon a járatokon továbbra is szorgalmazni kell a maszk viselését, amelyek olyan országot vagy régiót érintenek, ahol a tömegközlekedésben még kötelező a védőeszköz hordása. Az elmúlt időszakban egyébként több légitársaság már ezt a gyakorlatot követte.

A Ryanair az EASA és az ECDC ajánlását követően máris bejelentette, hogy általában megszünteti a maszkviselési kötelezettséget, de azt továbbra is fenntartja azokon a járatain, ahol a célországban a tömegközlekedésben még kötelező ennek a védőeszköznek a viselése. Így a Ryanair továbbra is maszkviselést vár el Ausztria, Ciprus, Csehország, Észtország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Málta, Németország, Olaszország, Portugália és Spanyolország esetében.

Az EASA és az ECDC szerint az utasoknak továbbra is felelősségteljesen kell viselkedniük, tiszteletben tartva a körülöttük lévőket. Tehát akik köhögnek és tüsszögnek, azoknak fontolóra kell venniük az FFP2 típusú maszk viselését a közelben ülők biztonsága érdekében az utazás teljes ideje alatt. Ugyancsak változatlanul ajánlott a fokozott kézmosás és a fizikai távolságtartás is. Ugyanakkor felhívták az európai repülőtér-üzemeltetők figyelmét arra, hogy szüntessék meg a távolságtartási szabályokat azokon a területeken, amelyek az utaskezelés egy másik pontján szűk keresztmetszetet és tumultust okozhatnak.

Az immár mintegy két éve életben lévő kötelező maszkviselésre vonatkozó szabályok, ez idő alatt számos esetben eredményeztek vitás helyzeteket az utasok és a légitársaságok, illetve a repülőtéri alkalmazottak között. Az Amerikai Egyesült Államokban pedig végül egy bírósági döntés vetett véget a maszkviselési kötelezettségnek, annak ellenére, hogy az ottani járványügyi központ meg szerette volna hosszabbítani az ezzel kapcsolatos rendelkezését.

Földesi László

Fotó: British Airways, Emirates, Heathrow Airport