Öt újgenerációs MOL Bubi gyűjtőállomás telepítése kezdődött el a főváros VIII. kerületében. Az új helyszíneken a megszokott dokkolók helyett hagyományos kerékpártámaszok lesznek és a gyűjtőállomások mellett mikromobilitási pontokat is kialakítanak.

A VIII. kerületi Magdolnanegyed és az Orczynegyed nagy része eddig hiányzott a MOL Bubi hálózatából. Ezért a józsefvárosi önkormányzat kezdeményezésére, a BKK és az önkormányzat munkatársai már hosszú ideje dolgoztak a leghiányzóbb hálózati elemek létrejöttén. A közös munka első ütemében öt újgenerációs MOL Bubi gyűjtőállomás létesül a Teleki téren, a Mátyás téren, a Losonci lakótelepen (a Práter utca–Szigony utca kereszteződésében), a Kálvária téren és a Bródy Sándor utca–Horánszky utca kereszteződésében.

A gyűjtőállomások könnyebb, akadálymentes megközelíthetőségét és használatát jelentős kerékpárosbarát forgalomtechnikai beavatkozásokkal biztosítják az alábbi helyszíneken: Horánszky utca, Bródy Sándor utca, Gutenberg tér, Rákóczi tér, Lovassy László utca, Tavaszmező utca, Bauer Sándor utca, Teleki tér, Koszorú utca, Práter utca, Tömő utca. Emellett számos helyen javulnak a gyalogos közlekedés feltételei a járdán is.

A mostani projekt keretében összesen 16 autóparkolóhelynyi terület szabadul fel, így akadálymentesebb, biztonságosabb és kényelmesebb lesz közlekedni gyalog és mikromobilitási eszközökkel is. A telepítéssel egy időben a Kőfaragó utca–Vas utca kereszteződésben található gyűjtőállomás a Bródy Sándor utca–Horánszky utca kereszteződésbe kerül át, így jobban kiszolgálja majd a Palotanegyed északi részét.

A bővítésnek köszönhetően jelentősen javul a Józsefvárosban a Palota-, a Losonci-, a Magdolna- és az Orczynegyedek megközelíthetősége. Ezek a területek is jobban elérhetővé válnak MOL Bubival a belváros tágabb térségéből, valamint pár percre kerülnek a közelebbi,

nagyobb forgalmú közösségi közlekedési megállók is (mint például az Astoria, a Rákóczi tér vagy a Kálvin tér). Szintén javulnak a kerületen belüli kapcsolatok is: a lakóövezetekből könnyebben elérhetővé válik a Rákóczi téri vásárcsarnok, a Teleki téri piac, a bevásárlóközpontok, továbbá a kereskedelmi és kulturális helyszínek is.

Az öt új MOL Bubi és mikromobilitási pont létesítése és minél gyorsabb kialakítása érdekében, a józsefvárosi önkormányzat pénzbeli támogatást nyújt a BKK-nak. Budapesten 2021. október 1-től már városszerte 158 gyűjtőállomáson, immár 1560 Mol Bubi kétkerekű érhető el. A közbringarendszert hét évvel az elindulása után, tavaly májusban újították meg. Akkor 1200 teljesen új, az eddigieknél 3,1 kilogrammal könnyebb kerékpár érkezett Budapestre.

Az új bicikliket fújt, defekttűrő gumikkal szerelték fel, amelyek a korábbi szivacstömlős kerekekkel szemben jelentősen könnyebb és gyorsabb haladást tesznek lehetővé. Emellett egyszerűbbé vált a járművek felvétele és lezárása, amelyet egy okoslakattal lehet megtenni, a kerékpárok használatát pedig egy praktikus mobiltartó is segíti. A bérlő ugyanis így rögtön használhatja a saját telefonját útvonaltervezőnek, illetve azt is láthatja az applikáció térképén, hogy hol vannak a közelben állomások.

A megújulás részeként ugyancsak kedvezőbb (megfizethetőbb) lett a Mol Bubi díjszabása is, mivel a korábbi kauciós díjat megszűntették, a rugalmas, percalapú számlázás mellett pedig a havi és éves bérletek árai a felére csökkentek. A megújult közbringarendszer árstruktúráját úgy dolgozták ki, hogy egyaránt kedvező legyen a rendszeresen és a ritkábban kerekezőknek.

A cél ezzel továbbra is az, hogy a közbringa a fővárosban rugalmasan kiegészítse a többi közlekedési módot, és kényelmes, gyors lehetőséget kínáljon néhány megállónyi metrózás, vagy buszozás, pár perc séta, esetleg autózás helyett.

Földesi László

Fotó: BKK