A svájci ch-aviation légiközlekedési elemzőcég közzétette legújabb kutatásának eredményét, mely rangsorolja, mely légitársaságok és lízingcégek birtokolják a világ legfiatalabb légiflottáját.

Az eredmény bizonyára sokakat meglep, hiszen az első helyezést nem egy európai, távol-keleti vagy amerikai, hanem repülőgépei mindössze 1,95 éves átlagos életkorával egy afrikai légitársaság, az Uganda Airlines érte el. A légitársaság 18 év kihagyás után, 2019 augusztusában indította el újra 74 fősre – 12 üzleti és 62 turista – székezett repülőgépeivel menetrend szerinti járatait , melyek közül az első az Entebbe és a kenyai Nairobi közötti útvonal lett, majd még aznap megnyitották a dél-szudáni fővárosba, Jubába közlekedő járatukat is. A következő célállomásként Mogadishu repülőtere is elérhetővé vált, és azóta a légitársaság folyamatosan további regionális járatokat vesz fel a menetrendjébe, melyek többek között Burundi, Kenya és Tanzánia repülőtereit kötik össze az ugandai fővárossal.

Az 1976-ban megalapított Uganda Airlines pénzügyi nehézségei miatt 2001-ben szüntette be a működését. A kormányzat azonban – látva a kereslet növekedését – úgy döntött, hogy új alapokra helyezve feléleszti az ország nemzeti légifuvarozóját. Ehhez természetesen elsősorban repülőgépekre volt szükség, ezért a helyi döntéshozók végül két vadonatúj Bombardier CRJ900-as beszerzése mellett döntöttek, amelyekhez rövidesen csatlakozott még két példány. Ezeken felül két Airbus A330-800neo típusú gépre is megrendelést adtak, amelyek hosszútávú járatokon közlekednek.

Az immár két évtizede megalapított ch-aviation az iparág egyik legnagyobb és legátfogóbb adatbázisát működteti, melyben naprakész információk találhatók a légiközlekedési ágazat minden fontosabb szereplőjéről, beleértve a légitársaságokat, a repülőtereket, a lízingcégeket vagy a repülőgépgyárakat is. A ch-aviation szakmai elemzői napi munkájuk során többek között 67 ezer repülőgép, több mint 4700 aktív légitársaság és mintegy 1000 lízingcég legfontosabb információit dolgozzák fel. Éppen ezért a svájci cég adatait szerte a világon számos iparági vezető használja fel döntéshozatali munkája során.

Thomas Jaeger, a ch-aviation vezérigazgatója szerint a mostani értékelésük alapján átadott díj kizárólag objektív, nem manipulálható információkra épül, ezért nincs is szükségük valamilyen külön „zsűrire” vagy bármilyen szubjektív értékítéletre. A díj nyerteseinek meghatározásához csak az aktív utas- és áruszállító repülőgépek üzemeltetőit vizsgálták. További feltétel volt, hogy ezek egyenként legalább öt, vagy annál több repülőgéppel rendelkezzenek. Ugyanakkor a VIP-konfigurációjú repülőgépek nem szerepelnek a listájukon.

A lízingcégek közül csak azok kerülhettek be a versengésbe, amelyek legalább tíz repülőgéppel rendelkeznek. A legfiatalabb flottát kezelő bérbeadó cég 2022-ben a CMB Financial Leasing lett, mivel a vállalkozás flottájának átlagos életkora mindössze 3,91 év.

Földesi László

Fotó: ch-aviation, Uganda Airlines