Egy dán műgyűjtő, Wilhelm Hansen csodálatos érzékkel vásárolta meg a neki tetsző festményeket a XIX-XX. században. Vidéki házában, amelyet ezek elhelyezésére átalakított, ma már bárki megtekintheti a képeket. A most a hazai művészmozikban novembertől bemutatott filmben egyrészt megcsodálhatjuk a romantikus, realista és impresszionista alkotásokat, és megismerheti a dán biztosítási szakember sorsát, a gyűjtés, a veszteség és újra felállás nehézségeit.

Mint elhangzott, évtizedekig nem vásárolták, nem kedvelték az emberek az impresszionista munkákat, majd hirtelen változás történt, kialakult egy egymással versengő gyűjtőnemzedék. Hansen Dániából utazott Párizsba, kereste a számára valamiért fontos, gyönyörködtető képeket, és a film most bemutatja, kiváló érzékkel választott. A Koppenhága külvárosában lévő, ordrupgaardi ház minden részlete, a bútoroktól a kertig és természetesen a képek szemet gyönyörködtetőek. A festmények bemutatkoztak a londoni Royal Academy kiállításán, telt házat vonzva. Ezeket a képeket is láthatjuk a filmen, óriás vásznon, tűélesen.

A David Bickerstaff rendezte dokumentumfilm, az „Exhibition on Screen” megörökíti Delacroix-tól Gauguinig – a dán műgyűjtő”, Corot, Courbet realista képein túl Monet, Pissarro, Cézanne és Sisley impresszionista tájképeit, Degas, Manet, Morisot és Gonzales impresszionista portréit is közel hozza. Nagy élmény ezeket így együtt, egymás után látni. A dokumentumfilm már megtekinthető a hazai művészmozikban.

Hajós Anna