Kormánydöntés alapján felgyorsítják a Közlekedési Múzeum beruházását, a közelmúltban pedig a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megkapta az engedélyt a vasúti közlekedési hatóságtól a múzeumnál létesülő új megálló építésére.

Az új megállóval a hatvani és az újszászi-szolnoki vasútvonal személyvonatai, valamint a fővárosi 1-es, 28-as, 37-es és 62-es villamosok, továbbá a 9-es busz között jön létre a Hungária körút keresztezésénél fontos átszállási lehetőség. A megállótól könnyen elérhetővé válik majd a Közlekedési Múzeum új épülete, a környező lakóterületek, az Operaház Eiffel Csarnoka, a Hidegkuti Nándor Stadion és a Népliget északi része is. A Hungária körút keresztezésénél már régóta tervben volt egy új vasúti megálló, mivel Kőbánya felső és a Keleti pályaudvar között a vonatok nem állnak meg, így a belváros körüli irodai, munkahelyi, kereskedelmi zónát körbe ölelő 1-es villamosra jelenleg még nem lehet átszállni.

Az új Közlekedési Múzeum épülete és a közelében létesülő vasúti megálló terveit egy 2018 nyarán kiírt nemzetközi építészeti tervpályázat alapján, a New York-i székhelyű, világhírű, elsősorban kulturális, színházi, zenei és táncszakmai épületek tervezésében jeleskedő a Diller Scofidio + Renfro építésziroda készítheti el. A kormány döntése alapján a Közlekedési Múzeum új területe, az Északi Járműjavító, illetve annak Dízelcsarnoka és környéke már 2022-től az intézmény kezelésébe kerül. Így itt az egyes előrehozható munkafázisokat már az előtt megkezdhetik, hogy a nagy múzeumépület tervei teljesen készen állnának.

Mindez azzal az előnnyel jár, hogy a tervezett bontásokat, a korábban szennyezett járműjavító talajának környezeti kármentesítését, illetve néhány kisebb épület rekonstrukcióját már előbb el lehet kezdeni. A most előrehozott projektelemek tehát felgyorsítják a beruházást azzal, hogy az aprólékos tervezést nem igénylő beruházási elemek megvalósítása már jövőre megkezdődhet.

A kormány 2026-ig összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti műszaki örökség megmentését. A támogatás lehetőséget ad a korábban soha nem látott méretű gyűjteményfejlesztési program megvalósítására. A tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól nézhetik meg a látogatók.

Az új vasúti megálló beruházását a BFK a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF) konzorciumban készíti elő és valósítja meg, szoros együttműködésben a MÁV-val. A megálló létrehozása során a három vágányhoz ugyanannyi peront alakítanak ki. Az új létesítmény napjaink elvárásainak megfelelően teljesen akadálymentes lesz, a peronokat és az észak-dél irányú aluljárót a lépcsőkön felül öt lift is összeköti majd. Az itt létesülő aluljáró a két kijárat felé kiszélesedik. Az egyik a múzeum előtere, illetve a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út felé, a másik pedig a Hungária körút, valamint a MÁV telep első utcája felé fog vezetni.

A kivitelezés már a jövő nyáron megkezdődhet a Keleti pályaudvar–Kőbánya-felső szakasz már folyamatban lévő fejlesztésének keretében. A várhatóan 2024-re elkészülő új megálló tervei illeszkednek az épülő harmadik vágányhoz. A megállónál B+R kerékpártárolókat is elhelyeznek: a tervek szerint 120 biciklit hagyományos, 30-at pedig zárható tárolókban lehet majd lerakni. A BFK elemzései azt mutatják, hogy – elsősorban az 1-es villamosra való átszállási lehetőség miatt – a megálló napi forgalma elérheti majd a tízezer főt is.

Földesi László

Fotó: BFK, NIF