A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Zrt. a sikeres közbeszerzési eljárást követően, megkezdte a vagyonkezelésében álló Bálna Budapest Kulturális és Kereskedelmi Központ felújítását.

A Bálna csaknem egy évtizeddel ezelőtt, 2013. november 8-án nyitotta meg kapuit a közönség előtt a főváros IX. kerületében a pesti Duna-parton, félúton a Szabadság és a Petőfi híd között. Létrehozói a leromlott állapotú, korábbi Közraktárak négy épületéből kettőt átriummal kapcsoltak össze, a Duna-parttal párhuzamosan pedig meghosszabbították őket egy bálnafej formájú üveghéjjal.

A kulturális, vendéglátó és kereskedelmi központnak tervezett, ám nem túl forgalmas helyen elhelyezkedő, turisztikai jelentőségűnek szánt építmény azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, s gyakorlatilag éveken át kihasználatlanul működött. Egy söröző és pár ajándékbolt kivételével sokáig alig volt bérlője, így még a saját üzemeltetési költségét sem tudta kitermelni.

2019. március 27-én született meg a döntés, mely szerint a fővárosi önkormányzat mintegy 11 milliárd forintért eladta az államnak az épületet, amely a Magyar Turisztikai Ügynökség kezelésébe került. Az MTÜ 2021 júniusában jelentette be, hogy egy két és fél milliárdos közbeszerzés keretében, felújítják a jobb sorsra érdemes épületet.

A sikeres közbeszerzési eljárás után a nyertes ajánlattevő idén tavasztól megkezdhette az érdemi felújítási munkálatokat. A fejlesztés során egy olyan optimalizált műszaki megoldás kivitelezése valósulhat meg, amely biztosítja a jelenlegi héjszerkezet vízzáróságát, de nem változtatja meg az épület külső megjelenését, kialakítását. A fő cél a homlokzat, valamint a fő- és melléképületek korszerűsítése.

Az állagmegóvás érdekében, időtálló anyagokkal modernizálják a Bálna acél-üveg héjszerkezetét. A 26 ezer 812 négyzetméteres épület 22,5 méter magas, és 6 ezer 585 négyzetméter üvegfelülettel rendelkezik. A fejlesztés első ütemében közel 20 tonna tömítőanyag, több száz négyzetméter Teflon szalag és 15 kilométer segédprofil felhasználásával, új szigetelést kapott a mintegy 14 kilométer takaróprofil, és a sérült üvegelemeket is kicserélték.

A földszinten új vizesblokk létesült, és már elkészült több olyan, elsősorban gépészeti és elektromos átalakítás, amely megnöveli a létesítmény komfortját és üzembiztonságát. Március végéig befejeződik a 250 férőhelyes mélygarázs korszerűsítése, ahová kártyás fizetésre is alkalmas automaták kerülnek, s emellett hat gyorstöltő is elérhető lesz az elektromos autók számára.

Ezekkel párhuzamosan elkészült a LED-technológiájú új díszvilágítás is, amellyel az épület már sötétedés után is különleges látványosság lehet Budapest éjszakai fényei között. Az átfogó fejlesztés keretében a több ezer izzóval és az 1061 programozható színes LED-világítótesttel különféle egyedi megvilágításokat kaphat a Bálna, akár dinamikus effektekkel is. A régi épületrészekre pedig 184 LED-lámpa és 189 méter LED-vonalvilágító lámpa került fel melegfehér fénnyel, mindehhez egy kilométernyi erősáramú kábelt használtak fel. A látványos díszkivilágítás ezentúl az év minden napján még vonzóbbá teszi nemcsak az épületet, hanem a dunai látképet is.

A Bálna Budapest Kulturális és Kereskedelmi Központ egyedi formája ma már a Duna-part meghatározó része, az épület megjelenése önmagában is turisztikai vonzerővel bír. Az épület kapcsolódik a Dunához, a Központi Vásárcsarnokhoz, a Corvinus Egyetem épületéhez és campusához, Belső-Ferencvároshoz, és a Belváros sétaútvonalának természetes meghosszabbítása. Jól megközelíthető busszal, villamossal, hajóval, gépkocsival, de a mellette húzódó kerékpárúton biciklivel is.

Az MTÜ szerint a felújításokkal olyan multifunkcionális termek (konferencia és rendezvényterek, helyiségek) létrehozása a cél, melyek nem csak egysíkú megjelenést tudnak biztosítani, hanem többszintes látványos terei különféle kulturális események és vásárok színhelyeként szolgálhatnak majd. Emellett a Bálna a jövőben nem csak turisztikai központként, hanem a nagy külföldi szállodahajók kikötőjeként is funkcionálhat majd, s ezzel a fővárosba érkező turisták kapuja lehetne.

Földesi László

Fotó: MTÜ