Csaknem 100 év után február 4-én, újra a Duna vizére szállt le – ezúttal a folyó Adony melletti szakaszán – egy úszótalpas repülőgép. Az Aeroexpress Kft. ugyanis célul tűzte ki, hogy újraéleszti a magyarországi vízirepülést.

Csaknem egy évszázada annak, hogy 1923. január 8-án megalakult a magyar Aeroexpress légitársaság, mely hat Németországban gyártott, Junkers F-13W úszótalpas géppel kezdte meg működését. Az Aeroexpress központi „repülőterét” a budapesti Gellért szálló előtti Duna-szakaszon alakították ki. 1923 nyarától a légitársaság a Duna vonala fölött repülve, már rendszeresen szállított utasokat Budapestről az osztrák fővárosba, és vissza.

A teljes egészében fémből készült, négy-öt személyes gépek ebben az időben a legmodernebbek voltak a világon. Egy ilyen F-13-assal hagyta el először utas légi úton Magyarországot, amikor 1923 májusában az Aeroexpress hazánk első „charterjáratával” szállította Mikes János megyéspüspököt Udinébe a pápához, majd vissza.

A rendszeres bécsi járatok mellett, 1923. június 29-től már naponta repültek az Aeroexpress gépei Budapestről Siófokra is. A tó fölötti körrepülések során az F-13-asok Balatonalmádiban, Balatonfüreden, Keszthelyen és Balatonföldváron is leszálltak, mielőtt visszatértek Siófokra. Az utasok kiszolgáláshoz a balatoni hajókikötőket vették igénybe. Napközben a hidroplánokat sétarepülésekre is használták. Ekkoriban gyakorlatilag még az egész Balatont alkalmi „repülőtérnek” tekintették, és a pilóták rutinjára bízták a megfelelő le- és felszálló hely kiválasztását.

Somogyi-Tóth Dániel orgonaművész, a debreceni Kodály Filharmónia zeneigazgató-karmestere, a ferihegyi Aeropark repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, valamint unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval együtt alapította meg az elmúlt évben az Aeroexpress Kft.-t. A vállalkozás elsődleges célja a magyarországi vízirepülés újraindítása lett.

2021 augusztusában érkezett meg Magyarországra az a Cessna U206F Stationair típusú, vízen és szárazföldön egyaránt fel- és leszállni képes repülőgép, melyet a svájci bejegyzésű Awenta Vertriebs GmbH vásárolt meg korábbi norvég tulajdonosától. Az Aeroexpress kezelésébe került gép üzemeltetési hátterét a Simon Martin vezette, bőnyi székhelyű Flyby Aero cég vállalta, partnerükkel, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával (VMSZ) együtt.

Széchey Márton 2019-ben Lengyelországban szerezte meg vízirepülő szakszolgálati engedélyét, majd Olaszországban is repült ilyen gépekkel, de az igazán fontos üzemeltetési tapasztalatokat később Norvégiában sajátította el. Többek között ez tette lehetővé, hogy a sokéves előkészítőmunka után a magyar légügyi hatóság engedélyezze az első tesztrepüléseket.

Február 4-én és 5-én az Aeroexpress repülőgépe a próbarepülések során számtalan sikeres megközelítést, leszállást, és vízi manővert hajtott végre a folyón. A repülések idejére a Duna Adony melletti szakaszán, mintegy ezer méteres hosszúságban hajózási zárlatot rendeltek el, a fel- és leszállóterület környékét pedig több hajóval biztosította a VMSZ és a vízirendőrség.

A sikeres teszt ellenére azonban, az első fizető vízirepülő utasokra még jó ideig várni kell. Magyarország vízfelületeit ugyanis 1937 óta nem használták erre alkalmas repülőgépek, így az azóta eltelt 85 év során a vízirepülés szinte feledésbe merült. Amíg hazánkban ma már egyértelmű jogszabályok határozzák meg a hajózás és a légi közlekedés rendjét, a rendszeres vízirepüléshez előbb végre kell hajtani e szabályok, eljárásrendek összehangolását, frissítését, és törvénybe foglalását.

Az Aeroexpress célja nem a menetrend szerinti működés, hanem sokkal inkább az alkalmi légitaxi- és sétarepülés, amihez Magyarország a Dunán kívül is számtalan szabad vízfelületet, tavakat és folyókat kínál.

Földesi László

Fotó: AeroNews Képtár és a szerző felvételei