Déli irányban folytatódhat a 2010-ben elkezdett budai fonódó projekt. A várhatóan 2024-re elkészülő új villamosvonallal teljesen átalakul majd a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány.

Az új vonal a Szent Gellért térről a Műegyetem rakparton át éri majd el a Pázmány Péter sétányt, onnan pedig a Kopaszi gátat és az épülő új lakó- és irodanegyedet érintve, végül a Budafoki útnál, fontos belvárosi járatokhoz kapcsolódva érkezik meg a végállomásra. A vonalon összesen hét pár akadálymentes megálló létesül, és a 2,8 kilométeres új pályából legalább 1,2 kilométert füvesítenek.

A budai fonódó villamosvonal bővítésével a gyalogosok és a kerékpározók is jól járnak. A Műegyetem rakparton kétszer egy sávosra alakítják az autóutat, ezért jóval kevesebb parkoló marad. Létesül viszont széles, folyamatos kerékpárút, amely az Eurovelo útvonal része lesz, vele párhuzamosan pedig sétányt alakítanak ki, egy térrel a Műegyetem főépülete előtt.

A bővítéssel kötöttpályás kapcsolathoz jut majd több ezer egyetemista, hiszen ebben a fejlesztésben érintett például a BME kampusza és az ELTE déli tömbje. Az Infopark is sokkal könnyebben lesz gépjármű nélkül megközelíthető a jövőben, mint ahogyan a Kopaszi-gát szabadidős térsége, valamint az épülő új iroda- és lakónegyed is.

A villamos útideje a Gellért térig 9 perc lesz, és a fonódó járatok részben a Deák térrel, részben a Batthyány térrel kötik össze a Budafoki utat és a környéket. Az új villamosvonalról a Szent Gellért térről a Szabadság hídon keresztül a 47-es és 49-es vonalán a Deák Ferenc térre, valamint a 19-es és 41-es villamos vonalán a Batthyány tér és Óbuda felé is közlekedhetnek majd járatok. A projekt keretében vizsgálják a vonal folytatásának a lehetőségét a Budafoki út és a Szerémi út környezetében lévő lakóterületek kiszolgálására is.

Földesi László

Fotó: BFK