A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (International Air Transport Association – IATA) július 31-én tette közzé a 2018-as évről készített összefoglaló jelentését, melynek legfontosabb megállapítása az, hogy a globális légi összeköttetés egyre hatékonyabbá válik. Az elmúlt évben az IATA szakemberei a menetrend szerinti járatokon, összesen 4,4 milliárd légi utast regisztráltak, miközben a repülőgépek átlagos kihasználtsága elérte a 81,9%-ot, ami szintén rekordnak számít. Ugyancsak pozitív fejlemény továbbá, hogy 2010-hez képest, nyolc év alatt több mint 12%-kal javult az üzemanyag felhasználásának hatékonysága.

A montreali székhelyű szervezet adatai szerint, az 1998-ban repült várospárok száma (oda-vissza teljesített járatok együttesen) 2018-ra megduplázódott, és 10 ezer 250-ről 22 ezerre növekedett. Ugyanakkor a légi közlekedés költsége az elmúlt 20 évben több mint a felére csökkent. Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója szerint a világ légitársaságainak köszönhetően, az elmúlt évben a korábbiaknál sokkal többen élvezhették a légi közlekedés előnyeit, s egyre több régió közelíthető meg napjainkban repülőgéppel. A 4,4 milliárd utas 2017-hez képest 6,9%-os növekedés, ami tavaly további 284 millió légi járatot jelentett.

Mint ahogy erre számítani is lehetett, az alacsony költséggel és tarifákkal működő „fapados” szektor 2018-ban a hagyományos légitársaságokhoz képest, kétszer olyan gyors növekedést produkált. Miközben 2004-ben az iparág teljes kapacitásából még csak 11%-os piaci részesedésük volt, 2018-ra ez a szám már 21%-ra növekedett. Egyébként az IATA 290 tagvállalata közül, jelenleg mindössze 52 légitársaság tekinti magát „fapados” fuvarozónak.

2018-ban az ázsiai-csendes-óceáni térség légitársaságai szállították a legtöbb utast. Ebben a régióban összesen 1,6 milliárdan váltottak repülőjegyet, ami 2017-hez képest 9,2%-os növekedést jelentett. Ezzel a teljesítménnyel az itteni légitársaságok 37,1%-os piaci részesedést értek el. A további sorrend: Európa 26,2% (1,1 milliárd utas, 6,6%-kal több mint 2017-ben), Észak-Amerika 22,6% (989,4 millió utas, +4,8%), Latin-Amerika 6,9% (302,2 millió utas, +5,7%, Közel-Kelet 5,1% (224,2 millió utas, +4%), és végül Afrika 2,1% (92 millió utas, +5,5%).

Miközben tehát az ázsiai-csendes-óceáni térség fejlődése töretlen, más mutatószámok alapján továbbra is az amerikaiak vezetnek. A legnagyobb utaskilométer teljesítményt az American Airlines produkálta (330,6 milliárd). Őt követte a Delta Air Lines (330 milliárd), a United Airlines (329,6 milliárd), az Emirates (302,3 milliárd) és az ugyancsak amerikai Southwest Airlines (214,6 milliárd). A repült várospárok tekintetében viszont újra az ázsiai-csendes-óceáni térség került be az első ötbe. A legnépszerűbb nemzetközi regionális útvonalak: Hongkong – Taipei (Taoyuan),  Bangkok (Suvarnabhumi) – Hong Kong, Jakarta (Soekarno-Hatta) – Szingapúr (Changi), Szöul (Incheon) – Oszaka (Kansai) és Kuala Lumpur – Szingapúr (Changi).

Az IATA felmérést készített arról is, hogy – az általuk használt útlevelek alapján – mely országok polgárai repültek a legtöbbet. Az első helyre az Egyesült Királyság került (126,2 millió fő, 8,6%). A további sorrend: Egyesült Államok (111,5 millió fő, 7,6%), Kínai Népköztársaság (97 millió fő, 6,6%) Németország (94,3 millió fő, 6,4%) és Franciaország (59,8 milliófő, vagyis 4,1%).

A légi áruszállítás az elmúlt évben 2017-hez képest szerényebben növekedett. Globális szinten a teheráruk és postai küldemények tonnakilométerben számolva 3,4% -os növekedést mutattak, szemben a 2017. évi 9,7%-kal. A kapacitás 2018-ban 5,2% -kal növekedett, miközben a gépek átlagos kihasználtsága 0,8%-kal 49,3%-ra csökkent. A legtöbb légiárut a 

Federal Express, az Emirates, a Qatar Airways, a United Parcel Service és a Cathay Pacific Airways szállította.

A légitársasági szövetségek közül az elmúlt évben a Star Alliance megőrizte első helyét, őt követte a SkyTeam, míg a harmadik helyen a oneworld végzett. Mint említettük, az IATA már 290 tagvállalatot tömörít, amelyek együtt 82%-kal részesednek a világ légiforgalmából.

Földesi László

(Illusztrációk: AeroNews képtár)