Új, három közlekedési módot összekapcsoló országos közforgalmú kikötő épül Mohácson. A létesítmény tovább erősíti a város regionális szerepét, hiszen a korszerű kikötői infrastruktúra versenyképes, vonzó logisztikai szolgáltatást nyújt majd a térség vállalkozásai számára.

Az 1852-ben megépült Mohácsi kikötő a Duna jobb partján fekszik, mintegy másfél kilométerre a város vasútállomásától. A kikötő, amely egy 340 méteres partszakasszal és vasúti vágánnyal is rendelkezik, az 1948. évi államosítással került a MÁV irányítása alá, és jelenleg a nemzetközi forgalomban mindenfajta vízi jármű fogadására alkalmas. 2007-ben hárommilliárd forintos beruházással készült el a schengeni követelményeknek megfelelő itteni határátkelő. Ezzel biztosítható lett az Európai Unióba délről, vízi úton érkező teljes áruforgalom ellenőrzése és vámolása. A beruházással Bécsből a Duna-parti magyar városba került a közösség déli vízi kapuja, amelynek révén újabb tőkeerős vállalkozások telepedhettek meg Mohácson, fellendítve a helyi gazdasági életet.

A csaknem nyolcmilliárd forintos, várhatóan 2023 végére elkészülő, mostani beruházással növelhető lesz a régióban a közútinál jóval kisebb környezetterhelést jelentő folyami és vasúti áruszállítás aránya. A Duna ugyanis meghatározó európai közlekedési folyosóként, lehetőséget teremthet a közutak tehermentesítésére és számos kamion kiváltására.

A fejlesztés során megépítik a kikötő fogadó és üzemviteli épületét, több mint 300 méteres új partfalat és három hajóállást alakítanak ki, valamint a kikötő mintegy 2,5 hektáros területén konténerek tárolására szolgáló burkolt szabadtéri tárolót, emelő- és szállítóberendezéseket létesítenek. Átépítik és korszerűsítik továbbá a közúti csomópontot, valamint a meglévő vasúti vágányokat, és biztosítják az újonnan beépített területek közműellátását.

Az üzemviteli épület irodafunkciójú épületrészében porta, három iroda, egy vezetői iroda, egy tárgyaló, egy irattár, és ügyfélváró kap helyet. A raktárcsarnok egy légterű, acélvázas építmény lesz. A területen több mint 3,6 kilométeren kiépítik a térvilágítási hálózatot, valamint az elektromos energiaellátást. Az útépítés részeként közel 20 ezer négyzetméteren beton pályaburkolatot, és több mint 3200 négyzetméteren aszfalt pályaburkolatot építenek.

A beruházás része tehát a vasútvonal- és az útcsatlakozás korszerűsítése, valamint a teljes parti infrastruktúra kiépítése is. Amíg jelenleg az ömlesztett áru, jellemzően a gabona vízi szállítására van mód, a közforgalmú kikötőből a közúti és vasúti kapcsolattal nem csupán Mohács, de az egész régió vállalkozásai részére lehetővé válik a konténeres vagy darabáru eljuttatása a világ bármelyik pontjára.

Mohácsot a kikötőfejlesztés bekapcsolja az európai gazdasági vérkeringésbe és hozzájárul a helyi növekedés élénküléséhez, valamint a foglalkoztatás bővüléséhez. A beruházás kapcsolódik az M6-os autópálya befejező, országhatárig tartó szakaszának megépítéséhez, a tervezés alatt álló mohácsi Duna-híd létesítéséhez és egyéb, a városban zajló fejlesztésekhez is. Mohács a kikötő megépítésével, a híd létrehozásával és a további közúti közlekedési kapcsolatok fejlesztésével a jövőben nemcsak az agrárium és az élelmiszer-feldolgozás, de a logisztika tekintetében is vezető szerepet tölthet be a térségben.

Földesi László