A negyedik alkalommal megrendezett Marton Éva nemzetközi énekversenyre negyvenhét országból most hatvanhatan jelentkeztek. Az eredetileg tavalyra szánt eseményen akkor több mint 200-an jöttek volna, de a Covid járvány miatt csak most került sorra a megmérettetés. A szeptember 4-i döntőbe 12-en jutottak be, négy hölgy és nyolc férfiénekes. Végül betegség miatt eggyel kevesebben léptek színpadra, hogy a Magyar Állami Operaház zenekarának kíséretében, Kocsár Balázs Liszt-díjas karmester vezényletével, előadjanak 2-2 áriát, félidőnként egyet-egyet. A zsűri és a közönség szavazatai alapján került sor a vasárnapi eredményhirdetésre.

A hetvenezer euró összdíjazású, és a támogatók által számos különdíjas verseny a zene és az operakedvelők körében nagy érdeklődést váltott ki. A kormány támogatásával megrendezett esemény zsűrijében Marton Éva mellett országok és operaházak neves munkatársai szintén részt vettek. Többek között Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója is. Ez utóbbi azért reménykeltő, hiszen a legkiválóbbak szerepeltethetők a budapesti operában.

A szoprántól a basszbaritonig álltak színpadra az énekesek, sőt különlegességként szerepelt egy kontratenor is. Ő még az eredményhirdetés előtt kiérdemelte szerintünk a különdíjat Strauss Denevérjéből Adél áriájával. A legtöbben Verdi, Donizetti, Puccini és Rossini operáiból választottak. Érdekes volt meghallgatni három énekessel is az Álarcosbálból Ricardo áriáját. Egy magyar résztvevő, Fürjes Anna Csenge, jutott be a legjobb 12 közé. Volt argentín, moldovai, szerb, két ukrán, kazah, dél-koreai, venezuelai, német és USA-beli a mezőnyben.

Bár ezeket a sorokat a döntés előtt írom, számomra Sonja Saric, a szerb szoprán volt a csúcs. Mindkét számát csodálatos hangja miatt borzongással és libabőrösen hallgattam, különösen Verdi Trubadúrjából Leonóra kavatináját. A férfi énekesek közül a dél-koreai Son Jihoon adta elő gyönyörűen Puccini Bohéméletéből Rodolfo áriáját, azután az ukrán Volodymyr Tyshkov énekelte megrázóan Verdi Don Carlosából Fülöp király áriáját. Még Germán Enrque Alcantara argentin bariton Leoncavallo Bajazzók című operájából a prológot kísérte – nem véletlenül – vastaps.

A vasárnapi díjkiosztón a zsűritagok és elnökük, Marton Éva értékelte az énekverseny résztvevőit, egymást segítő közösségüket, de a Zeneakadémia fontos szerepét is a kiváló rendezésben. Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora kiemelte, hogy a Liszt Akadémia és az énekverseny közös küldetése a fiatal tehetségek pályájának segítése. Számos különdíjat nyújtottak át a döntőbe jutott versenyzőknek, köztük továbbképzési, fellépési lehetőségeket, mesterkurzuson részvételt; Rodrigo Sosa dal Pozzo kontratenornak például három spanyol operaház kínált meghallgatást.

A harmadik díjat a dél-koreai Son Jihoon részére ítélte a zsűri, második Malik Aztat kazah bariton lett, a közönség díját és az első helyet is Sonja Saric nyerte el, mindenki örömére. Reméljük, mindegyiküket láthatjuk majd magyar színpadon. Marton Éva különdíját Deniz Uzun török-német mezzoszoprán kapta. A záró koncerten mindannyian felléptek, elbűvölve és vastapsra késztetve a hozzáértő közönséget.

Várhatóan a következő Marton Éva nemzetközi énekversenyre, az ötödikre jövő szeptemberben kerül sor.

Hajós Anna

Fotó forrása: Zeneakadémia/Mudra László