Az elmúlt években a rendszerváltás óta eltelt idő legfontosabb közlekedési fejlesztését hajtotta végre a kormány az M2 autóút Budapest és Vác közötti 2×2 sávosra bővítésével. A projekt része lesz az az új átkelő is, amely az M2-es autóutat köti majd össze a Szentendrei szigeten keresztül a 11-es főúttal.

A kormány a tavalyi év végén biztosított összesen 82 milliárd forintot 74 újabb gyorsforgalmi, főúti, települési elkerülő, csomóponti és hídfejlesztés előkészítésére. A megkezdődő előkészítések 3000 milliárd forint értékű közútfejlesztés alapjait teszik le. Ide tartozik az elmúlt években Vácig elért M2 folytatása az országhatárig és a váci Duna-híd is.

Amikor 2019 októberére megépült Vác és a főváros között a kétszer két sáv, elkészült a Megyeri híd is, valamint az M0-s további szakaszai, így az M2-es immár a körgyűrűbe csatlakozik. Az M2-es jelenleg Vác déli csomópontjánál ér véget gyorsforgalmi útként, itt ugyanis alaposan megváltozik a domborzat. Váctól a magyar–szlovák határátkelőig, Parassapusztáig hegyvidéki a terep, ezért sokáig nem volt napirenden az M2-es meghosszabbítása. Ebben történt változás, mert a térség fejlesztése felkerült a kormány kiemelt közlekedési projektjeinek listájára.

Ennek alapján megépülhet az M2-es gyorsforgalmi út Vác és az országhatár közötti része. Az M2-es Hont–Parassapuszta térségében éri majd el az országhatárt, onnan pedig R3 gyorsforgalmi út néven halad tovább Zólyomig. Az első két szakasz tervezésére már kiírta a közbeszerzési felhívást az állami beruházó szervezet, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). A Vác déli, illetve északi csomópontjától a szlovák határig vezető távot több szakaszra osztották, és az első tervezési munkákat a Váctól északra elterülő területen hirdették meg.

Az M2-es érintett szakasza 9,5 kilométer hosszú, kétszer két forgalmi sávos, fizikai elválasztással rendelkező gyorsforgalmi út. A második rész a Drégelypalánknál tervezett komplex pihenőhely terveinek elkészítése. E létesítmény visszakötést kap a 2-es számú főútra. Az út fizikai elválasztással rendelkezik majd, szélessége 20 méter lesz. Az útvonalon összesen három különszintű csomópontot és öt völgyhidat kell megtervezni. A leghosszabb közülük 1205 méter hosszú, a legnagyobb támaszköz pedig 70 méteres.

Az M2-esen egyébként a főváros közeli szakaszán, az M0 és Dunakeszi dél forgalmi csomópontja között olyan dinamikus forgalomirányítási berendezéseket szerelnek fel, amellyel csökkenthetők a torlódások. Ennek lényege, hogy a távoli irányítóközpontban valós időben értesülnek az adott útszakasz forgalmi állapotáról, és a rendelkezésre álló eszközökkel be tudnak avatkozni az esetleges torlódások elkerülése érdekében.

Az érintett, Dunakeszi mellett elhaladó útszakaszon átjárás lehetséges másik, párhuzamos útvonal felé, ezért a forgalomirányítók nagyméretű kijelzők (VJT) segítségével tudathatják a járművezetőkkel, hogy érdemes-e elkerülni ezt vagy azt az útirányt. Nyugat-Európában már működnek automatikus forgalomszabályzó rendszerek is, amelyek az úttest aszfaltrétegébe épített érzékelők segítségével mérik a forgalom sűrűségét, és ennek megfelelően automatikusan módosítják az ajánlott haladási sebességet a kihelyezett kijelzőkön.

Hasonló ehhez a gyorsforgalmi utak mentén már Magyarországon is számos szakaszon tesztüzemben működő C-Roads szolgáltatás, amely a forgalmi irányítás üzeneteit nemcsak információs táblákon, hanem az arra képes járművek fedélzeti berendezésein is képes megjeleníteni.

A szakemberek szerint rohamos ütemben gyarapodik a főváros agglomerációja, amelyhez – a közúti és vasúti fejlesztéseknek köszönhetően – Dunakeszi és Göd mellett már Vác is csatlakozott. Ezért született meg a döntés, hogy a város és a környező települések fejlődéséhez, a magasabb hozzáadott értékű munkahelyek kialakításához és a turizmus bővüléséhez, járuljon hozzá egy új Duna-híd is.

A tervezési munkával megindul a Szentendrei-szigetet és a Duna mindkét ágát átívelő közlekedési folyosó előkészítése. Fontos lépés ez annak érdekében, hogy a sűrűn lakott, leterhelt úthálózattal rendelkező térségben egy eddig hiányzó új útkapcsolat jöjjön létre Esztergomtól Gödöllőig. A híd megépítésével gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közlekedés Budapest északi vonzáskörzetében.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.