A kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum koncepcióját a Kelenföldi pályaudvar műemléképületének megmentésére. A Miniszterelnökség 100 millió forinttal támogatta az épület felújításának tervezését és a beruházás előkészítését.

Az 1884-ben épült kelenföldi „indóház” az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként megépült aluljáró miatt azonban funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette. A MÁV-pénztár kiköltözött belőle, a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át, ezért állapota folyamatosan romlott.

A 100 milliós forrás nyomán azonban, az elmúlt évben megkezdődhetett az épület átfogó műszaki állapotfelmérése és rekonstrukciójának újratervezési folyamata. Utóbbival a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg, amely az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett, azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészíti.

Az Építész Stúdió tavaly a Helsinki Nemzeti Múzeum megépítésére és a volt Északi Járműjavító területén felépülő Új Közlekedési Múzeumra kiírt nemzetközi tervpályázatokon is eredményesen megmérettette magát. Nevükhöz fűződik továbbá a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, az FMH Fővárosi Művelődési Ház és lakóház tervezése, illetve a győri Mobilis interaktív kiállítási központ terveinek elkészítése.

Az eddig elvégzett munka alapján, a kormány az épület kialakítását egy február 9-i rendelettel kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította, és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról is. A múzeum tervei szerint a megújult épületben kulturális és közösségi funkciókat hoznak létre, illetve egy olyan kiállítóhelyet alakítanak ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, különösen a gyermekes családok és vasútbarátok körében népszerű terepasztalokkal, valamint a múzeum világhírű vasútmodelljeivel méltó funkciót ad a régi állomásépületnek.

A legnagyobb attrakció egy több száz négyzetméteres, a kiállítást kiegészítő vasúti terepasztal lesz. Ide kerülhetnek ugyanis a múzeum által megvásárolt Andrássy úti Miniversum egyes terepasztal-elemei és modelljei. Itt lesz látható többek között a Nyugati pályaudvar, a zuglói és győri vasútállomás kicsinyített mása is. Emellett a múzeum gyűjteményének világhírű, 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak.

Az állomás közvetlen szomszédságában álló bódékat lebontják, és helyükön egy vasúti tematikájú játszókert, valamint egy olyan terasz létesül, ahol szabadtéri mozivetítéseket is tarthatnak, míg az épület mellé egy korabeli gőzmozdony kerül. A vasút felőli oldalon egy olyan kilátóteraszt alakítanak ki, ahonnan látható lesz az elhaladó forgalom, de természetesen nem hiányzik majd az épületből egy kisebb bisztró sem.

A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd. A megújult pályaudvaron nemcsak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét mutatják majd be, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is. Az új kiállítóhely és kulturális központ abban is segít majd, hogy kisebb kiállításokkal addig is meg tudjon jelenni a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Budapesten, ameddig az új kőbányai létesítménye elkészül.

Földesi László

Fotó: Építész Stúdió