Átadták a Miskolc és Tornyosnémeti közötti M30-as autópályát, amely közvetlen összeköttetést biztosít a borsodi megyeszékhely és testvérvárosa, Kassa között.

Az új, 56,8 kilométeres szakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) és a Via Carpathia, vagyis a Kelet-európai gyorsforgalmi folyosónak is része. Az autópálya Tornyosnémeti és az országhatár közötti 1,7 kilométeres szakaszát már 2018 januárja óta használhatták a közlekedők. A most elkészült szakasszal teljessé vált az M30-as, így Budapesttől egészen Kassáig végig autópályán lehet már utazni.

A Via Carpathia magyarországi szakasza 221 kilométer hosszan halad az M30-as, az M3-as, az M35-ös és az M4-es autópályákon. Az M30-as átadásával Magyarország elsőként végez a Via Carpathia útvonalhoz kapcsolódó feladataival. A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, uniós és hazai forrásból valósult meg, összesen nettó 180 milliárd forint értékben.

A kétszer két sávos útszakasz burkolt leállósávval és fizikai elválasztással épült meg, a megengedett legnagyobb sebesség 130 kilométer/óra. Az útvonal szlovákiai, Kassát Migléccel (Milhosť) összekötő szakasza az R4-es gyorsforgalmi úton folytatódik. A fejlesztés során hat különszintű csomópont épült, ezek közül öt teljes értékű, vagyis minden irányból fel- és le lehet hajtani. A hernádszurdoki úgynevezett félcsomópontnál az országhatár irányába nem lehet felhajtani. A teljes sztráda összesen 25 kisebb-nagyobb hidat foglal magába: két műtárgy alatt országos közút, négy alatt mezőgazdasági út, egy alatt pedig kerékpárút halad át. Vízfolyás és völgyelet átívelésére 18 híd létesült, ezek közül négy vadátjáróként is funkciónál.

A zajterhelés csökkentésére több település közelében, összesen hat és fél kilométeren építettek ki zajvédőfalakat. A projekt részeként hét, a pályaszakaszon kívül eső körforgalmú csomópontot is kialakítottak. Kiemelt figyelmet fordítottak a környezetvédelemre is, ennek jegyében csaknem hétezer fát és 763 ezer cserjét ültettek. Csobádnál az autópálya mindkét oldalán megtalálható az Abaúj pihenő, ahol az utazók komfortjáról egyelőre még csak vizesblokkok, pihenőbútorok, játszótér és fitneszpark gondoskodik, de a későbbiekben üzemanyagtöltő állomással is bővíthető.

A 3-as számú főút menti településeken naponta több ezer kamion halad keresztül, amely hatalmas terhet rótt idáig az ott élőkre. Az M30-as autópálya átadásával az átmenő- és teherforgalom is mérséklődni fog, amely azonnal érezteti majd a hatását. A főút forgalmának csökkenése révén a Miskolcra dolgozni és tanulni járók is gyorsabban tudnak reggelente eljutni a megyeszékhelyre, az autópálya átadásával pedig körülbelül fél órával csökken a menetidő Miskolc és Kassa között.

A beruházásnak köszönhetően a térség iparvidéke bekapcsolódik a magyar gyorsforgalmi úthálózatba, így az infrastrukturális feltételekkel együtt tovább erősödik a régió versenyképessége is. Jelentősen javul a közlekedés színvonala és biztonsága, és az érintett települések lakóinak életminősége. Az év végére várhatóan befejeződő fejlesztésekkel együtt, az egymást követő három évben több mint 100 kilométernyi gyorsforgalmi úttal bővül az ország úthálózata.

Földesi László

Fotó: NIF Zrt.