A kormány még 2019 júliusában döntött arról, hogy három év alatt 12,6 milliárd forintot biztosít 18 hazai kisvasút felújítására. A program egyik nyertese lett a Lillafüredi Állami Erdei Vasút is.

Az Északerdő Zrt. által üzemeltetett kisvasút ilyen nagyságrendű felújítására száz éve nem volt lehetőség, ezért a három éve megkezdődött rekonstrukciós munkálatok jelentősége gyakorlatilag a vasút megépítéséhez mérhető. A magasépítési beruházások keretében jól halad az állomásépületek és az üzemi kiszolgáló létesítmények teljes körű felújítása, és rövidesen befejeződik a járműpark hat mozdonyának, valamint 26 kocsijának korszerűsítése, felújítása, illetve építése is.

2019 októberére európai uniós pályázati támogatásból megújult az utasváró, és közel 100 méter hosszúságban egy új peront építettek. Utóbbi az időseknek és a kisgyerekes családoknak könnyíti meg a felszállást a kisvasút szerelvényeire. A fejlesztés keretében az élménytéren és a peronon teljes hosszában új térvilágítást is felszereltek. Ez az esti alkalmi járatok közlekedése szempontjából fontos. Az épület mellett kialakított élménytéren különböző látványelemek kaptak helyet. Emellett egy kisvasúti minivagont is elhelyeztek a területen, amely gyakorlatilag utasváróként működik.

Az idei év mindenképpen fordulópontot jelent a projektben, mivel várhatóan tavasszal megkezdődhet a legnagyobb feladat, a vasúti pálya újjáépítése is. Ennek keretében mintegy 14 kilométeren, a Miskolc-Dorottya utca és Garadna állomások között elbontják a régi rendszert, és helyette egy teljesen új vasúti pályát építenek. Megújítják a biztosítóberendezéseket, a nagyműtárgyakat, az állomási peronokat és korszerűsítik a vízelvezetést is.

Az Északerdő Zrt. olyan feladatokat is most kíván elvégezni, amelyekre máskor, a vasút folyamatos üzeme mellett biztonsággal nem nyílna lehetőség. Az erdei vasút üzemeltetése és a vonatokon utazók biztonsága érdekében a teljes vonal mentén – de kiemelten Felsőhámor fölött –, valamint a Hámori-tó partján megvizsgálják a fákat, és ahol szükséges, eltávolítják a balesetveszélyes, idős példányokat. A ledöntött törzsekből azonban néhány darabot holtfaként a helyszínen hagynak, biztosítva az ehhez kötődő élővilág életfeltételeinek megőrzését, folytonosságát.

A szélsőséges időjárási viszonyok között egyébként nagyon gyakran kell a vasúti pályára, a műtárgyakra, valamint a tóparti sétányra dőlt fákat eltávolítani. A biztonságos vonatközlekedés feltételeinek megteremtését és a tóparti sétányon kirándulók védelmét a társaság kiemelt feladatának tartja. A pályafelújítás várhatóan 2022 nyaráig tart, ami az erdei vasút üzemében szükségszerű korlátozásokkal jár majd. A helybeliek, valamint a Miskolcra és Lillafüredre érkezők a tervek szerint azonban nem maradnak kisvasút nélkül, mivel a társaság kiemelt célja a szakaszos üzembiztosítás.

A koronavírus-járványt megelőző „utolsó békeévben”, 2019-ben a Lillafüredi Állami Erdei Vasúton évtizedek óta nem utazott ennyi kiránduló vendég, ugyanis már csaknem 245 ezer utast regisztráltak. Ez részben annak is volt köszönhető, hogy az erdőgazdaság munkatársai ezen a vonalon különféle tematikus programokat szerveztek. Ilyen volt például a Zúzmara-, a Pirostojás-, a Vadászkürt- és egy önkéntes akcióhoz kapcsolódó Véradó Expressz, és kiemelkedő érdeklődés kísérte a Diósgyőri Mikulásvonatot is. De volt még ezen kívül Szarvasbőgés-hallgató vonatozás, s közlekedett egy Pünkösdi Zenés Különvonat is.

Időközben elkészült a „Kisvasutak” elnevezésű mobiltelefonos applikáció is, ami elsősorban az erdei vasutak menetrendjéről, díjszabásáról és a környékbeli látnivalókról tartalmaz információkat. Az Északerdő Zrt. az alkalmazás fejlesztésében szakmai partnerként vett részt.

Földesi László

Fotó: Északerdő Zrt.