Az elmúlt év novemberében számoltunk be arról, hogy a hazai megyei jogú városok közül, Kaposváron jött létre az első többfeladatú közlekedési csomópont. A Budapest–Esztergom közötti vasútvonal modernizálása kapcsán, most Dorogon is megvalósult egy hasonló létesítmény.

A Budapest–Esztergom közötti, 51 kilométer hosszú vasútvonal villamosítási programja 2016 nyarán kezdődött meg, és azóta befejeződtek a beruházás kapcsolódó építési munkálatai is. Ennek részeként, Dorogon felújították az állomásépületet, s új előteret alakítottak ki, mely nyomán az állomás a városközpont felől könnyen és akadálymentesen elérhetővé vált. A projekt része volt további P+R és K+R parkolók, taximegállóhelyek, kerékpártárolók, valamint az új dorogi autóbusz-megállóhely megépítése is. Utóbbi közvetlen kapcsolatot teremt a vasúttal és autóbusszal utazók között, biztosítva a kulturált és gyors átszállási, várakozási, megállási feltételeket.

Dorogról és Esztergomból is egy óra alatt el lehet érni a Nyugati pályaudvart, s ezzel egy XXI. századi közlekedési lehetőség jött létre a térségben. Esztergom felé 2018 tavaszától a teljesen villamosított pályán már csak korszerű Flirt vonatok szállítják az utasokat, a 2019-ben bevezetett menetrend-fejlesztések óta pedig a szerelvények 30 percenként közlekednek. A felújítás nyomán az utasforgalom a négyszeresére nőtt, 2019-ben már 5 millióan vették igénybe a vasutat ezen a vonalon, az új dorogi állomáson pedig csaknem 630 ezer utas fordult meg.

A vasúti és közúti közösségi közlekedési szolgáltatások összehangolása, az intermodiális csomópontok kialakítása az utasoknak is tervezhető, kiszámíthatóbb utazást, átláthatóbb, egységesülő jegy- és bérletrendszert jelent. Az utazások időbeli összehangolása mellett a szolgáltatások térbeli integrációja is szükséges ahhoz, hogy minél magasabb színvonalú legyen a nyújtott szolgáltatás.

A megújult dorogi autóbusz-megállóhely évente 116 ezer járat 4 millió utasának biztosítja a gyors és zökkenőmentes vasúti átszállást a felújított állomáson. A Dorogot érintő autóbuszvonalak elsősorban a regionális közlekedésben játszanak fontos szerepet, hiszen Budapest (Óbuda) mellett, további 33 térségi települést érintenek. Emellett, naponta egy-egy országos buszjárat is közlekedik Székesfehérvárra, Balatonfüredre, Veszprémbe, Ajkára, és Győrbe is.

Az idei esztendő fontos változása, hogy január 16-tól az autóbuszok közvetlenül a vasútállomásig vihetik az utasokat. A felújított épület előterében mindkét irányból három-három autóbusz-megállóhelyet létesítettek. A megállóhelyeknél padokkal felszerelt utasvárók teszik kényelmesebbé várakozást, a várótermet és mosdót pedig az utasok az állomásépületben vehetik igénybe.

Dorogon a beruházással gyakorlatilag egy új városrész jött létre. Az új vasúti átszállópontot tanítási napokon mintegy 360, hétvégeken 230 buszjárat érinti. A járatok városon belüli vonalvezetése megváltozott, s így a vasútállomás érintésével közlekednek és csatlakozást biztosítanak az esztergomi vasútvonal vonataihoz Budapest irányába és visszafelé is. Az autóbuszok a dorogi Zsigmondy Vilmos lakótelephez a korábbinál közelebb állnak meg, kényelmesebb eljutást biztosítva az állomáshoz az utasoknak.

Az esztergomi vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai 2020 novemberében fejeződtek be. Jelenleg már csak a projekthez kapcsolódó kisebb hibajavítási munkákat végzik. A teljes vonalon megtörtént a felsővezeték kiépítése és üzembe helyezték az új biztosítórendszert, valamint az utastájékoztató berendezéseket is. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósult meg.

Földesi László

(fotók: NIF Zrt.)