Az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti légitársasága, az Etihad Airways május 19-én először repült Izraelbe, annak ellenére, hogy a két ország között nincsenek hivatalos diplomáciai kapcsolatok.

Az Etihad Airbus A330-as gépe Abu-Dzabiból 16 tonna orvosi felszerelést szállított Tel Aviv Ben Gurion repülőterére. A járat különlegességét az adta, hogy Izraelnek nincs diplomáciai kapcsolata a hat Öböl menti arab országgal (Bahrein, Kuvait, Omán, Katar, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok). Bár 2015-ben Izrael diplomáciai missziót nyitott Abu-Dzabiban a Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökségnél (IREA – International Renewable Energy Agency), a kereskedelmi légijáratok beindítására még várni kell.

A közel-keleti térségben azonban a kapcsolatok az utóbbi években fokozatosan javultak. Szaúd-Arábia például már 2018 márciusában megnyitotta a légterét az India és Izrael közötti légiforgalom számára. Bonyolítja viszont a helyzetet, hogy sem a Gázai övezetnek, sem Ciszjordániának nincs saját repülőtere, így a palesztin területre irányuló légiáruknak először Izraelbe kell érkezniük. Mai Kaila, Palesztina egészségügyi minisztere szerint sem az Etihad, sem az Egyesült Arab Emirátusok nem egyeztetett velük az orvosi segélyekkel kapcsolatban, így azt a tudtuk nélkül küldték el számukra.

Eközben az Etihad Airways eddigi fennállása legsúlyosabb időszakát éli. Az elmúlt években közel ötmilliárd dolláros mínuszt termelt, és 2022-ig – súlyosbítva a vírusjárvánnyal – biztosan veszteséges lesz. A gyengélkedő európai légitársaságokba (Alitalia, AirBerlin) való korábbi beruházás és feltőkésítés ugyanis nem hozta meg a várt eredményt. Emiatt az Etihad 2016-ot 1,8 milliárd dolláros veszteséggel zárta, 2017-ben közel kétmilliárd dollár mínuszt termelt, és még 2018-ban is egymilliárd fölött volt a hiány.

Ezért rendkívüli intézkedéseket hoztak, számos géprendelést visszamondtak, és más megszorításokat is bevezetettek. Így az elmúlt évben a cégnek már sikerült 850 millió dollárra mérsékelnie a veszteségét. Pedig az Etihad időközben, a világ élvonalát jelentő szolgáltatásokkal jelent meg. Első osztályán 2018 őszétől már nem csak az ággyá alakítható ülést és a nagy képernyős videóképernyőt tartalmazta a repülőjegy ára, hanem akár egy külön Residence kétszemélyes „lakosztályt” is hálószobával és fűtött padlójú saját zuhanyzóval.

Földesi László

Fotó: Etihad Airways