A nemzetközi légi közlekedésben ma már természetes, hogy egyre több hölgy választja hivatásul az utasszállító repülőgépek vezetését. Arra viszont a repülés eddigi történetében még nem volt példa, hogy anya és lánya repüljön együtt a pilótafülkében.

A Delta Air Lines egyik B757-es gépét ugyanis Wendy Rexon kapitány és első tisztje – a lánya, Kelly Rexon – együtt vezette egy New York-Los Angeles járaton. Az igazsághoz tartozik, hogy a Rexon-családban a mai napig mindenki a repülés megszállottja. Wendy Rexon mindkét lánya légitársasági pilóta lett, férje pedig az American Airlines kapitánya.

Bár a repülési ágazatot továbbra is a férfiak uralják, az elmúlt évtizedben folyamatosan nőtt a női pilóták száma. Az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint, az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben megkétszereződött a pilóta szakszolgálati engedéllyel rendelkező nők száma. Ma már csaknem 50 ezer nő rendelkezik aktív pilóta bizonyítvánnyal – ideértve a kereskedelmi és a magánpilótákat is -, ami az összes pilóta 7%-át teszi ki. A női hivatásos kereskedelmi pilóták száma az elmúlt évtizedben viszont 19%-kal nőtt.

A repülés, akárcsak az utazási és turisztikai ipar nagy része, természetesen továbbra is a férfiak által uralt tér, ezért 2019-ben az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában még mindig csak a légitársasági pilóták 4,4%-a (6994) volt nő.

A női pilótákat tömörítő szakmai szövetség, az International Society of  Women Airline Pilots (ISWAP) az elmúlt évben adta ki a jelentését arról, hogy melyik légitársaságnál, milyen arányban alkalmaznak nőket pilótaként. Bár a női repülőgép-kapitányok száma még mindig alacsony, az arányuk folyamatosan növekszik. Az Air Line Pilots Association (ALPA) szerint globálisan a kereskedelmi pilóták mindössze 5,18%-a nő. A legmagasabb arányban az indiai légitársaságoknál vezetik a gépeket női kapitányok, itt arányuk – átlagosan – eléri a 12,4%-ot. A legnagyobb arányban az IndiGo nevű cégnél dolgoznak női pilóták, közel 14%-ban. Ez az arány a British Airwaysnél 6% alatti, a KLM-nél 4,2%, míg az Emiratesnél alig 1,5%.

Amikor 2012. február 23-án elhagyta Ferihegyet az utolsó – a Malév február 3-i leállása előtt a flottába tartozó – repülőgép is, a Bombardier Q400-ast Leposa Attila kapitány és Leposa Edina első tiszt – apa és lánya – együtt vezették. A repülőgép a felszállás után még megtett egy iskolakört, és alacsony magasságon áthúzott a repülőtér fölött, miközben Leposa Edina a budapesti közelkörzeti légiirányítás rádiócsatornáján elköszönés után, Horváth Charlie „Nézz, nézz az ég felé” című dalából énekelt búcsúzóul egy részletet.

Földesi László

Fotó: Delta Air Lines, Malév