Dubaj uralkodója, Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk és koronaherceg jóváhagyta a dubaji nemzetközi repülőtérhez kapcsolódó Skyports Infrastructure vertiportok megépítésének tervét.

Utóbbiak gyakorlatilag olyan dróntaxi indító- és fogadóállomások lesznek, amelyek a hagyományos helikopterek helyett, villanymotorokkal hajtott kis légcsavarokkal rendelkező, csendesebb, és a környezetet kevésbé szennyező, négy-ötszemélyes járművek bázisai lehetnek. Néhány évtizeddel ezelőtt még a tudományos fantasztikus irodalom témakörébe tartoztak a városi légi taxik, ám napjaikban ez már a valóság. Mindez elsősorban a drónok világméretű elterjedésének, illetve a bennük rejlő, forradalmian új technológiának köszönhető.

Dubaj jövőbeli légi mobilitási infrastruktúra-hálózatának új vízióját az arab ország Útügyi és Közlekedési Hatósága (RTA), a Skyports Infrastructure és a Joby Aviation közösen mutatta be a közelmúltban megrendezett, évente megtartott, háromnapos Kormányzati Világtalálkozó előtti zárt prezentáción, amelyen kormányok vezetői, valamint befolyásos állami tisztviselők és üzleti vezetők találkoznak.

A Dubai International Airport vonzáskörzetében található Palm Jumeirah, Dubai Downtown és Dubai Marina területén a Skyports Infrastructure és az RTA egyelőre négy olyan lehetséges helyszínt vizsgál, amelyek alkalmasak lehetnek egy vertiport kialakítására és működtetésére.

Ezek a kezdeti helyszínek Dubaj négy legnépszerűbb – és legnépesebb – területét fogják dróntaxikkal összekötni, nagy sebességű, zéró károsanyag-kibocsátású légi kapcsolatot biztosítva.

Az RTA és a Skyports Infrastructure abban bízik, hogy 2026-ra működőképes lesz Dubaj első integrált vertiport hálózata, melyet ezt követően folyamatosan fejlesztenek, illetve bővítenek. A most nyilvánosságra hozott koncepció azt is tartalmazza, hogy az új vertiport-infrastruktúra hogyan fog integrálódni az ország meglévő közlekedési rendszerébe, beleértve az RTA dubaji metróhálózatát és Dubaj nemzetközi repülőterét is.

Duncan Walker, a Skyports Infrastructure vezérigazgatója szerint, az innováció és az infrastruktúra-bővítése iránti vágy Dubajban rendkívül ígéretes környezetet biztosít az új technológiákra épülő, fejlett légi mobilitás elindításához. Mindez városi használat esetén különösen fontos szempont. További fontos újdonság, hogy számos típusnál már külön pilótákra sem lesz szükség, mert a járművek részben, vagy teljesen önvezetőek lesznek.

Az elektromos motorokkal hajtott légcsavarokkal történő függőleges fel- és leszállású dróntaxik, azaz eVTOL-repülőgépek (electric vertical takeoff and landing) kifejlesztésének egyik úttörője a Joby Aviation, amely a világon elsőként teljesítette az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) típustanúsítási folyamatának második szakaszát. Mindez azt jelenti, hogy a cég kifejlesztés, illetve már tesztelés alatt álló légitaxijának nagy esélye van arra, hogy rövidesen az arab országok légi piacának meghatározó szereplőjévé váljon.

Földesi László

Fotó: Skyports Infrastructure