Elkészült a sziget északkeleti részén létrehozandó, 36 hektáros rekreációs Csepel park koncepcióterve. Az új közpark kialakításával az elmúlt ötven év legnagyobb zöldfejlesztését valósíthatják majd meg Budapesten, s ennek nemcsak a kerületiek, hanem az egész főváros a hasznát fogja látni.

Észak-Csepel 1945 után ipari-, illetve termelőterület volt és gyakorlatilag napjainkig is az maradt. Az elhanyagolt terület helyzete jelenleg egyelőre még rendezetlen (2005-ben az akkori kerületi vezetés 11,3 milliárd forintért értékesítette egy spanyol cégnek), de ha újra visszakerülhetne köztulajdonba, akkor a ma még elhanyagolt és lepusztult területen egy Városmajornyi nagyságú új zöld park, egy „zöld sziget” jöhetne létre.

A csepeli közpark kialakítása egyelőre a további tervezés szakaszában jár, így a részletek még alakulóban vannak. Annyi viszont bizonyos, hogy megálmodói egy olyan családbarát pihenőparkot szeretnének létrehozni, ahol a lehető legkevesebb burkolt felület kialakítása mellett, egy valódi természetközeli helyen sokféle sport- és játszóterület, élményelem és kisebb vendéglátóhelyek várják majd az ide látogatókat.

A park kialakításakor szeretnék megőrizni a folyóparton burjánzó, értékes és őshonos galériaerdőt, amely mellé még több mint ezer új fát ültetnének. De szerepel a tervekben például közösségi kert, kisméretű üvegház, őshonos magyar háziállatokat bemutató parkrész, látogatóközpont, és számos játszótér is. A vízpartra sétányt, úszóstrandot, csónakházat és kishajókikötőt terveznek, amely tovább erősíti majd a vízzel való kapcsolatot. A Duna-parton természetesen kajakozásra, kenuzásra is lehetőség lesz.

A park észak-keleti sarkában egy olyan tisztást alakítanának ki, ahol nyáron koncerteket is lehetne tartani. A tervekben szerepelnek még egy sor sportpálya (elsősorban foci, kosárlabda, streetball, röplabda, kézilabda, tollaslabda) létesítése is. Emellett futópályát, görkoriparkot, mászófalat és akadálypályát is kialakítanának a hatalmas területen, amelynél a fővárosi parkok közül jelenleg csak a 110 hektáros Népliget és a 102 hektáros Városliget nagyobb.

A park a tervek szerint jó tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkezik majd. Ha a többlépcsős közlekedésfejlesztési tervek mind megvalósulnak, akkor a bejáratnál újonnan épülő HÉV-megállótól 7-8 perc utazással elérhető lesz a Kálvin tér. Ehhez elsőként a csepeli, felszíni szakaszon kezdődnek HÉV-fejlesztések: a vonal meghosszabbítása mellett a teljes csepeli HÉV-en sebességnövelést és akadálymentesítést terveznek. A távolabbi cél az 5-ös metró megépítése, amellyel ez a részt is bekapcsolódhat majd Budapest vérkeringésébe.

A Ráckevei-Duna-ág mellett kiépülő Csepel Park koncepciójában a zöldfelületek növelésén túl a meglévő vízfelületek tisztulása, a vizes élőhelyek védelme is szerepet kapott. Az itteni fejlesztéshez, a kerékpáros és gyalogos átjárhatósághoz kapcsolódik a ferencvárosi szabadidő- és sportpark megépítése, a Déli Körvasút fejlesztése és az új Galvani híd megépítése. Ezen túl folyamatban van a Ráckevei-Duna ág revitalizációja is, ami szintén érinti a parkfejlesztést.

A Csepel Park nyílt tervpályázatát az s73 Tájépítész Tervező Iroda nyerte. A kormány 2023 tavaszán lesz abban a helyzetben, hogy dönthet a kivitelezés megindításáról és a területszerzés lefolytatásáról, s ha minden jól megy, 2025-re megvalósulhat a projekt első üteme. Ezzel Budapest egy sport, rekreációs, és egyéb kapcsolódó infrastrukturális, valamint kiegészítő funkciókat magába foglaló, új városnegyeddel gazdagodik. A parkot úgy tervezik, hogy később tovább terjeszkedhessen a déli irányba.

Földesi László

Fotó: s73 Tájépítész Tervező Iroda