2022 novemberétől az ország csaknem teljes területén, már 15 megye helyközi-távolsági autóbuszvonalain szállítják új autóbuszok az utasokat.

A 2022 júniusában eredményesen zárult közbeszerzési eljárásnak köszönhetően, a Kravtex-Kühne Csoport októberben megkezdte 100 Credobus Inovell 12 típusú kéttengelyes, normál padlós, szóló autóbusz szállítását a Volánbusznak. A járművek már jól ismert, megbízható típusnak számítanak, hiszen csak ebből a változatból 500-nál is több állt forgalomba az elmúlt években. A Kravtex eddig összesen több mint 2500 autóbuszt adott át a közlekedési társaságnak, a mosonmagyaróvári–győri gyártású buszok részaránya a Volánbusz 6000 példányos flottájában meghaladja a 40%-ot. A járművek beszerzési értéke összesen mintegy nettó 6,5 milliárd forint.

Az Inovell 12 típusú buszok 73 utas egyidejű szállítására alkalmasak (négyzetméterenként öt fő állóhely-kihasználással számolva), utastéri légkondicionálóval, kamerarendszerrel, HKIR-kompatibilis fedélzeti utastájékoztatóval felszereltek, továbbá az utasülések USB-töltőpontokkal és telefontartókkal is rendelkeznek. A normál padlós kialakításnak köszönhetően, a hosszabb utaknál elengedhetetlen poggyásztér is az utasok rendelkezésére áll. Az autóbuszokat az Euro6d előírásoknak megfelelő, modern dízelmotor hajtja.

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára szerint, az utóbbi évtizedben sokat haladtunk előre a buszflotta megújításában. A 2018 óta tartó járműfiatalítási program keretében mintegy 163 milliárd forint értékben, több mint 2100 új és újszerű autóbusz állt, illetve állhat forgalomba a jövő év elejéig, így jelentősen csökkent az állomány átlagéletkora. A járműfiatalítási programot segíti, hogy a Volán-társaságok kétlépcsős integrációjával nőtt a hatékonyság, kevesebb tartalékra, és így összesen kevesebb buszra van szükség.

A 2010 óta követett kormányzati gazdaságpolitika egyik alapeleme a hazai járműipar támogatása, ezért is öröm, hogy ezt a jelentős közbeszerzést a Kravtex nyerte. A hat éve elfogadott Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Program komoly lehetőséget nyújtott a magyar gyártóknak, hogy bekapcsolódjanak a hazai közforgalmú autóbuszpark cseréjébe. A Kravtex-Kühne Csoport élni tudott ezzel a lehetőséggel, és 2016 óta több autóbuszt adott át, mint az azt megelőző 17 évben: több mint 1500-at. Ma már a Credobus a Volánbusz Zrt. flottájának meghatározó márkája.

A Kravtex-Kühne Csoport Mosonmagyaróváron és Győrben közel 500 embernek ad munkát, a buszgyártáshoz 100 magyar kis- és középvállalkozás szállít különféle komponenseket és anyagokat. Az ultrakönnyű Credobus-autóbuszok gazdaságossága közismert: a másfél–három tonnával alacsonyabb saját tömeg közvetlenül legalább 15%-os üzemanyag-megtakarítást jelent. Ezzel flottaszinten évente ötmilliárd forinttal csökken a közlekedési társaság energiaköltsége.

A Volánbusz célja továbbra is az, hogy a járműpark folyamatos megújításával még vonzóbbá tegye a közösségi közlekedést az egyénivel szemben. Az új járművek folyamatos érkezése jelentős komfortnövekedést eredményez az utazásban. Az új buszokkal a közszolgáltatás szervezése is hatékonyabb: egy új autóbusz akár több régebbi járművet is kiválthat. A társaság fontos szereplő a hazai autóbuszpiacon. Célja nem csupán az utasok magas színvonalú kiszolgálása, hanem az is, hogy a hazai buszgyártás szereplőivel együttműködve, segítse az új járműtípusok fejlesztését, munkába állításukat és költséghatékony üzemeltetésüket.

A Volánbusz folyamatosan fiatalodó és korszerűsödő járműállománnyal, évi közel 17,5 millió járatán 442 milliónál is több utas szállításáról gondoskodik országszerte. A közlekedési társaság 2018-ban indult járműfiatalítási programjában az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően, 2022 végéig a teljes autóbusz-állomány 40%-a megújul, a járművek átlagéletkora pedig 8 év közelébe csökken, és több mint 2100 új és újszerű autóbusz állt, illetve állhat forgalomba jövő év elejéig.

Folytatódik a MÁV és a Volánbusz integrációja is, mely keretében 2023-ban kezdi meg teljes körű működését az országos közlekedésszervezés. Létrehozásának célja, hogy egységes hálózatban, menetrendben és tarifával tudjon működni a hazai vasúti és közúti közlekedés. Az országos közlekedésszervező feladata lesz az is, hogy pályázatokat írjon ki a helyközi közszolgáltatási buszvonalak üzemeltetésére. Ugyancsak az országos közlekedésszervező fogja koordinálni és ellenőrizni az úgynevezett tiszta járművek beszerzésére vonatkozó uniós direktíva betartását a városi, elővárosi buszokra.

Földesi László

Fotó: Volánbusz