A Budapest elővárosi vonalain közlekedő KISS motorvonatok egyre népszerűbbek az utasok körében. Vác, Cegléd és Szolnok után, most már Esztergomból is ilyen szerelvények szállítják az utasokat a fővárosba.

A MÁV-Start Zrt. 2017-ben írt alá 40 emeletes motorvonat beszerzésére egy keretmegállapodást, mely alapján a magyar kormány támogatásának köszönhetően, a jövő év végéig a megrendelt járművek mindegyike forgalomba állhat. Ezt követően a MÁV-Start szinte a teljes budapesti elővárosi forgalomban a kényelmes és korszerű FLIRT és KISS motorvonatokkal szolgálja majd ki az utasait.

Az új, 600 ülőhelyes emeletes motorvonat nagyobb kapacitása és több ajtaja gyorsabb utasáramlást tesz lehetővé, mely a reggeli csúcsidőszakban jobb menetrendszerűséget, és a jelenleginél is jobb pontosságot biztosíthat. Az új szerelvények folyamatos forgalomba állásával egyre több vonalon és egyre több járatban jelennek meg a KISS motorvonatok.

Az agglomerációban statisztikák szerint tízből három ember választja a közösségi közlekedést.

Az egyik legforgalmasabb elővárosi vasút Budapest és Szolnok között közlekedik, ahol évente csaknem 8 millióan utaznak. A jövő év végéig itt teljes lesz a KISS-flotta, és tíz ilyen járművel találkozhatnak majd az utasok, akiknek a száma remélhetően tovább emelkedik. A váci vonalon már jelenleg is tíz, míg a Ceglédin négy emeletes motorvonat közlekedik.

Az Esztergom-Budapest vonalon annak felújítását követően, nagy arányban megnőtt az utasok száma, ezért van igény itt is a korszerű, gyors és kényelmes közösségi közlekedésre. 2012 óta folyamatosan korszerűsítették ezt a vasúti vonalat: új pályatest készült, villamosítottak és új biztonsági berendezéseket is elhelyeztek. Emellett új állomások, csomópontok és parkolók is épültek. Az emeletes vonatoknak köszönhetően, most már itt is rövidebb szerelvényeken, de a korábbinál jóval több ember utazhat.

A MÁV Start az elővárosi vonalak jelenleg 47 ezer ülőhelyes kapacitását 2025-re 7,6%-kal, csaknem 51 ezerre kívánja növelni, a legnagyobb forgalmú vonalakat pedig elsősorban a nagykapacitású, emeletes motorvonatok fogják kiszolgálni.

Földesi László

Fotó: MÁV-Start