A kormány a munkát keresők és a vállalkozások közötti kapcsolatok erősítése érdekében, elindította a karrierm.hu internetes weboldalt. A KarrierM Állásportál a gyors, hatékony és egyszerű álláskeresésben segítséget nyújthat a hazai idegenforgalom, a szállodák vagy a vendéglátás munkavállalóinak és munkáltatóinak is, akik a felhasználóbarát felületet díjmentesen használhatják.

A portál egyik erőssége, hogy a regisztrált munkavállalók által megjelölt elvárások mentén, automatikus előszűrést végez az állás betöltéséhez szükséges kompetenciák alapján. A rendszer tehát az állást kereső dolgozó képességei, tudása, vagy tapasztalatai alapján automatikusan kínál fel lehetőségeket. A regisztrációhoz csupán egy email cím és egy jelszó megadása szükséges, ezt követően a munkavállaló eldöntheti, hogy milyen módon szeretne az állások között böngészni.

Feltöltheti az oldalra az önéletrajzát, és ha szükséges, a motivációs, illetve referencia levelét, továbbá egyéb olyan dokumentumokat, amit a munkáltató a jelentkezéshez kérhet. A rendszer révén az álláskereső profilja láthatóvá válik a neki szimpatikus munkáltatók számára, és használhatja a KarrierM kompetencia alapú keresési beállításait, ami lehetővé teszi, hogy minél több olyan álláshirdetés jusson el hozzá, amely illeszkedik az általa létrehozott profil tartalmához. Emellett, a regisztráció során megadott email címére értesítő levelet is kérhet a profiljához illeszkedő álláshirdetésekről.

A portál megvalósításában és működtetésében kiemelt szerepet kapott az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA). A társaság az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) háttérintézményeként – a szaktárca iránymutatásai alapján –, 1992 óta valósítja meg a különböző forrásokból finanszírozott programjait a hazai foglalkoztatáspolitikában. Napjainkban gyakorlatilag országos lefedettséggel, valamennyi régióban (miskolci, debreceni, szegedi, pécsi, székesfehérvári és szombathelyi telephellyel) működteti kirendeltségeit.

Az OFA nem csak az álláskeresőknek, hanem a munkáltatóknak is segítséget nyújt. Utóbbiakat egyébként a KarrierM portálon 18 szakterület alapján lehet keresni, s e kategóriák egyike az „idegenforgalom – szálloda – vendéglátás”. HR-szolgáltatásainak részeként a cégek a portálon feladhatják álláshirdetéseiket, és a toborzás-kiválasztás teljes folyamata során telefonon, illetve online csatornákon keresztül, segítséget kérhetnek az OFA munkatársaitól.

Ha egy munkáltató regisztrál az oldalon, ezt követően számos szolgáltatással segítik a cég számára legalkalmasabb jelölt felkutatását és kiválasztását. Ilyen például a toborzás előkészítése, a minél pontosabb munkaköri leírások elkészítése, a szükséges kompetenciák meghatározása, a célcsoport beazonosítása, az ideális jelölt legfontosabb jellemzőinek meghatározása, az álláshirdetés szerkesztésekor vonzó szöveges és vizuális tartalom kialakítása, vagy a munkahely által kínált előnyök beazonosítása.

Az OFA bekapcsolódik a jelentkezők előszűrésébe, az ideális jelöltek válogatásába, s a KarrierM Állásportál automatikus kereséseket hajt végre a munkavállalói adatbázisban, továbbá az adott cég kérésére munkatársaik manuális keresés révén állítják össze az ideális jelentkezők végleges listáját. Az eredményes előszűrés érdekében, az adatkezelési irányelvek maradéktalan betartása mellett (vagyis a munkáltatók csak anonim álláskeresői profilokat láthatnak), a munkáltatók számára elérhetővé teszik az OFA álláskeresői adatbázisát. Szükség esetén, természetesen közreműködnek a potenciális jelöltekkel történő kapcsolatfelvételben is.

A KarrierM Állásportál munkatársai tartalmi vagy szakmai szempontok alapján, minden esetben ellenőrzik a feltöltött hirdetéseket. Ha a kiválasztási folyamat hatékonysága érdekében a hirdetésben módosítás szükséges, akkor a jóváhagyás előtt felveszik a hirdetővel a kapcsolatot.

Földesi László

Fotó: OFA, NTÜ