Szentendre idegenforgalmi nevezetességei nemcsak hazánkban, hanem határainkon kívül is méltán ismertek és népszerűek. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy immár csaknem három évtizede működik a patinás városban egy a főváros és Magyarország közösségi közlekedésének történetét bemutató gyűjtemény is.

Az egykori BHÉV (Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt.) által 1914-ben épített kocsiszínt felújították, és 1992. július 14-én nyitották meg. Mint arról korábban lapunkban is beszámoltunk, a Dózsa György út 3. szám alatt, közvetlenül a HÉV végállomás és a Volán pályaudvar mellett megtalálható, egyre népszerűbb múzeum 2019-ben már öt kiállítóteremmel, bemutatócsarnokkal és szabadtéri kiállító területtel várta a Szentendrét felkereső turistákat.

A látogatók számos fényképfelvétel és korabeli tárgyi emlék (járműalkatrészek és berendezések, régi jegyfajták, vagy vállalati rangjelzések) segítségével kaphattak képet a magyar főváros közösségi közlekedésének kialakulásáról és fejlődéséről az első lóvasúti vonal 1866. augusztus 1-jén történt megnyitásától egészen a metróvonalakig.

Bár a múzeumok a koronavírus-járvány miatt még országszerte zárva tartanak, Szentendrén már készülnek az újranyitásra, ezért elkezdték az elmúlt évben – és még jelenleg is – kényszerűen zárva tartó, jövőre 30 éves múzeum megújítását. A több lépcsőben megújuló tárlat Budapest közösségi közlekedésének történetén kalauzolja végig a látogatókat – a kezdetektől egészen napjainkig. Az új közlekedéstörténeti kiállítás kiemelt figyelmet szentel a BKV immár több mint fél évszázados történetének.

Elsőként a BKV múltját, korszakait, főbb járműtípusait, közlekedéstörténeti eseményeit ismertető kiállításrész készült el. A főváros arculatát a hetvenes-nyolcvanas években meghatározó BKV-s Ikarusokon, Ganz-villamosokon kívül azonban olyan különleges közlekedési eszközök múltjába is bepillanthatnak, mint a 150 éves Sikló, vagy az 50 éves Libegő és a budapesti metró.

Az új kiállítás az utastájékoztatás, vagy éppen a jegyértékesítés kalauzoktól a jegyértékesítő automatákig tartó történetét is feleleveníti. A legfontosabb látványosságot természetesen továbbra is az a 60 felújított jármű jelenti, amelyek egy részére fel is lehet majd szállni. Közöttük látható az 1887-ben forgalomba helyezett, Haraszti névre keresztelt gőzmozdony, egy 1897-ben készült, 1906. évi állapotában megtekinthető villamos, a Ganz-Hunslet metrószerelvény motorkocsijának prototípusa, a pécsi pótkocsiból épített sínhálózatmérő, vagy a Mukiból épített síncsiszoló.

Szentendrén a Városi Tömegközlekedési Múzeum újra nyitását idén tavaszra tervezik, s október 31-éig szeretnének szezonálisan nyitva tartani, de ez a járványügyi veszélyhelyzet korlátozásai miatt még változhat.

Földesi László

Fotó: BKV