A Lufthansa FlyNet néven bevezette a Deutsche Telekom által kifejlesztett új okostelefonos alkalmazást, amelynek célja, hogy egyszerűsítsék az utasok számára a fedélzeti internet megvásárlását és használatát a rövid- és hosszútávú járatokon.

A FlyNet-app az utasok Android- vagy iOS-eszközeivel érhető el, és lehetővé teszi számukra, hogy repülés előtt, vagy akár repülés közben is bármikor megvásárolhassák a Lufthansa fedélzeti internetcsomagjait. Emellett a német távközlési szolgáltató a Lufthansa „Miles and More” törzsutasprogramján keresztül is lehetővé teszi az alkalmazásba való bejelentkezést.

A Lufthansa mindig is élen járt a fedélzeti digitalizációban. 2003. január 15-én a világ légitársaságai közül elsőként kínált internethozzáférést nagytávolságú kereskedelmi járatain. A műszaki szempontból teljesen megbízható és az utasok között is egyre népszerűbb szolgáltatást 2006-ban meg kellett szüntetni, mivel az akkori Connexion by Boeing műholdszolgáltatás kivonult a piacról. Ezt követően, 2010 decemberében a Lufthansa szintén elsőként vezette be a szélessávú internethozzáférést interkontinentális járatain.

A FlyNet 2015 júniusa óta érhető el a Lufthansa flottájában üzemelő nagytávolságú repülőgépeken, a csoporthoz tartozó Eurowings pedig 2015 végétől kínál fedélzeti internethozzáférést valamennyi nagytávolságú járatán. 2017 májusa óta már korlátlan webböngészés és streaming szolgáltatások érhetők el a Lufthansa, az Austrian Airlines és az Eurowings európai járatainak fedélzetén. A cégcsoport flottáját folyamatosan szerelték (és szerelik) fel a szolgáltatáshoz szükséges wifi-technológiával és műholdas antennákkal.

A nagysebességű internethez az utasok egyszerűen, wifin keresztül, saját mobileszközükről férhetnek hozzá, a fizetős kínálatba pedig üzenetküldési szolgáltatás, webböngészés, sőt még videóstreaming is bekerült. Kezdetben az utasok háromféle szolgáltatáscsomag közül választhattak: a FlyNet Message csomag három, a FlyNet Surf csomag hét, a FlyNet Stream csomag pedig tizenkét euróba került a Lufthansa járatain.

Az Austrian Airlines ugyanezeket a szolgáltatásokat, azonos áron – myAustrian FlyNet Message, myAustrian FlyNet Surf és myAustrian FlyNet Stream néven vezette be. Az utasoknak bankkártyával vagy más fizetési szolgáltatásokkal (mint például a PayPal) tették lehetővé az internet díjának kifizetését. A Lufthansa Csoport légitársaságai és technológiai partnerük, az Inmarsat a legfejlettebb szélessávú műholdas technológiát (Ka-Band) vezette be az internethozzáférés biztosítására, amely problémamentes és megbízható lefedettséget biztosít a rövid és közepes távú járatokon az Inmarsat Global Xpress (GX) hálózatán keresztül.

Az Inmarsat internetszolgáltató partnere a Deutsche Telekom lett, a rendszerek és a komponensek felszerelésével, valamint a szükséges légi közlekedési előírások betartásával és a kötelező engedélyek megszerzésével a Lufthansa Technik műszaki szolgáltatócéget bízták meg. A fedélzeti internetcsatlakozáshoz szükséges infrastruktúra biztosítása pedig a Lufthansa Systems feladata lett. Ennek része a fedélzeti hálózat üzemeltetése csakúgy, mint az egyes légitársaságok internetes portáljainak működtetéséhez szükséges szoftverek biztosítása.

A legtöbb légitársaság utasai még mindig bonyolultnak találják a wifi használatát a fedélzeten, ezért a Lufthansa célul tűzte ki, hogy a világhálós élményt az alapoktól kezdve, minél egyszerűbbé tegyék. Szerintük a repülés közbeni csatlakozásnak ugyanúgy kell működnie, mint az otthoni internetnek, tehát egyszerűen és könnyen elérhetőnek kell lennie. Ezt a törekvést segíti mostantól az új FlyNet-applikáció is.

Földesi László

Fotó: Lufthansa