Fél évszázaddal ezelőtt nyílt meg Frankfurt International Airport (FRA) ma is működő 1-es terminálja, mely 1972 tavaszán Európa egyik legfejlettebb, legmodernebb ilyen jellegű létesítménye volt.

Az új terminál tervei még az 1950-es években elkészültek. Az építési projekt hét évig tartott és akkori árfolyamon egymilliárd német márkába került. A jellegzetes, V-betűt formázó épületkomplexum átadásával a frankfurti repülőtér új korszakba lépett. Először történt ugyanis meg, hogy Németországban az összes kulcsfontosságú repülőtéri utaskiszolgálási folyamat a bejelentkezéstől a beszállásig, egy központi csarnokba került.

A terminál egyik legfontosabb előnyét az új, korszerű poggyászkezelő rendszer jelentette, amely segítségével lehetővé vált, hogy a tranzitutasok mindössze 45 perces csatlakozási idővel átszállhassanak az ugyancsak innen induló másik járatukra. További újdonság volt, hogy a terminált előrelátó módon úgy tervezték meg, hogy olyan, az 1970-es évek elejétől elterjedt, szélestörzsű interkontinentális repülőgépeket is fogadni és indítani tudjon, mint a B747-es, a DC-10-es vagy a Tristar.

Ugyancsak az 1-es terminál átadásával egy időben kezdte meg működését egy másik fontos újdonság, a frankfurti repülőtér föld alatt kialakított állomása, amely közvetlen hozzáférést biztosított Németország nemzeti regionális vasúthálózatához. Az ide érkező vonatok utasai egy mozgólépcsőn keresztül vagy liftek használatával, néhány perc alatt közvetlenül a központi indulócsarnokba juthattak, ami jelentősen lecsökkentette a jegy- és poggyászkezelés idejét.

Az új terminál kezdetben 2500 alkalmazottat foglalkoztatott, és működése első évében mintegy 12 millió utast fogadott. A létesítmény számára eredetileg kitűzött maximális kapacitást, a 30 millió főt először 1992-ben lépték túl, 2019-ben pedig a valaha volt legforgalmasabb évet zárták 70 millió utassal, melyek 80%-a az 1-es terminálon keresztül indult vagy érkezett.

Dr. Stefan Schulte, a Fraport AG vezérigazgatója szerint a felavatása óta, az elmúlt fél évszázadban a repülőtér-üzemeltető mintegy 4,5 milliárd eurót fektetett be a terminál infrastruktúrájának folyamatos bővítésébe és fejlesztésébe. Ezek egyik fontos eredménye többek között a hatalmas repülőtér északi és déli régióját összekötő Sky Line belső gyorsvasút, amely mindössze nyolc perc alatt hozza-viszi az utasokat az 1-es, valamint a 2-es és 3-as terminál között.

A koronavírus-járvány azonban sajnos beárnyékolja az 1-es terminál félévszázados jubileumát is. Az elmúlt évben a frankfurti nemzetközi repülőtéren „mindössze” 24,8 millió utas fordult meg. Ez ugyan 32,2%-kal több mint 2020-ban, ám a krízis előtti 2019-es év forgalmától még mindig 64,8%-os elmaradásban volt. Tehát tavaly gyakorlatilag harmadával nőtt repülőtér forgalma az előző évihez képest, de még így is csaknem kétharmadával maradt el a krízisév előtti forgalomtól.

A repülőtér cargo-forgalma viszont 2021-ben rekordot ért el: a 2,32 millió tonna légiáru 18,7%-kal haladta meg a 2020-as adatot, de még a 2019-est is 8,9%-kal túlteljesítette. Az idei évre némi optimizmusra adhat okot, hogy tavaly már az összes Fraport AG kezelésében működő külföldi repülőtér forgalma (a kínai Hszian kivételével) növekedett. Jobb eredményt ért el a szlovéniai Ljubljana, a brazíliai Fortaleza és Porto Alegre, valamint 14 görögországi repülőtér is. Hasonló pozitív adatok jellemezték a bulgáriai Burgast és Várnát, továbbá a törökországi Antalya, valamint Szentpétervár repülőterét is.

Földesi László

Fotó: Fraport AG