Míg 2021-ben a légitársaságok és a repülőterek informatikai (IT) fejlesztésekre szánt költségei nagyrészt változatlanok maradtak, ettől az évtől mindez drasztikusan megváltozhat.

Az új technológiák bevezetése ugyanis sokat segíthet abban, hogy a COVID-19 miatt 2020 óta válságos helyzetbe került légiközlekedési iparág újra magára találjon, és ismét növekvő pályára állhasson. Ezért az elkövetkező években, az ágazatban az egyik legfontosabb prioritás a digitalizációra fordított kiadások jelentős növelése lesz.

A szakemberek egyetértenek abban, hogy 2022-től a légitársaságok és a repülőterek túlnyomó többsége (több mint 80%-a), a korábbinál várhatóan sokkal többet fog költeni különböző új IT-technológiák bevezetésére, s ezen belül is az utasforgalommal kapcsolatos feladatok automatizálása mutathat majd jelentős növekedést. Az utasok bizalma és a kényelmük növelése érdekében digitálisan támogatott, és ezért sokkal egyszerűbb és biztonságosabb rendszerekre van szükség.

Ilyen terület például a különböző egészségügyi tanúsítványok repülés előtti kontrolja. Az elmúlt évben a nagyobb légitársaságok és repülőterek 81%-ának munkatársai arra kényszerültek, hogy a papíralapú, vagy beszkennelt formátumú egészségügyi bizonyítványok tömegét manuálisan ellenőrizzék. Nem kétséges, hogy – a vírusjárvány alakulásától függetlenül – ezt a folyamatot mielőbb automatizálni kell. Ennek egyik lehetséges eszköze egy megfelelő mobilalkalmazás lehet, de emellett a repülőtereken erre alkalmas, önkiszolgáló számítógépes pultokat (kioszkokat) is lehetne használni.

A digitális utas-egészségügyi tanúsítvány nem csak a légitársaságok, hanem a repülőterek számára is sürgető követelmény, mivel egységesíteni kellene az ellenőrzési módszereket. A növekvő utasforgalom és a várható torlódások kezelése érdekében, az eddigi felmérések szerint a nagy repülőterek közel fele a mobilalkalmazás-alapú ellenőrzést részesítené előnyben, és csak egyharmaduk tervezi, hogy 2024-ig önkiszolgáló kioszkon ellenőrzi utasait.

A különböző mobiltelefonos alkalmazások „népszerűsége” nem véletlen, hiszen az okostelefonok (amelyek napjainkban már gyakorlatilag internetes kapcsolattal rendelkező, nagy teljesítményű hordozható mini-számítógépek) már ma is olyan lehetőségekre képesek, mint a digitális helyfoglalás és jegyvásárlás, vagy a repülőtereken a poggyászfeladás, az azok pillanatnyi helyzetéről szóló értesítések, vagy a megfelelő beszállókapuk gyors megtalálása, és automatikus használata.

Az okostelefonoknak az utazás könnyebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá tétele érdekében, egyre fontosabb szerepe lesz a különböző érintésmentes technológiák használatában, és az utasok automatikus azonosítására képes biometrikus adatok kezelésében is, de a lehetőségek szinte korlátlanok. Az Air France-KLM-csoport például hozzákezdett a Flying Blue törzsutasprogramjukhoz kötődő plasztik tagsági kártyák és poggyászcímkék fokozatos megszüntetéséhez, és ez az eszköz a továbbiakban már csak digitális formában lesz elérhető.

A digitális kártyát a programban résztvevők egyszerűen hozzáadhatják okostelefonjuk Apple vagy Google Pay tárcájához, és ugyanúgy hívhatják elő, mint bármelyik más hasonló programot, amelyet aztán kérésre bemutathatnak a személyzetnek. A lépés összhangban van az Air France-KLM-csoport fenntarthatósági törekvéseivel is, amely a digitalizációra nagy hangsúlyt fektet. Eddig ugyanis évente legalább 800 ezer új kártyát gyártottak le és küldtek ki postán az utasoknak, a digitális átállással viszont legalább 5,8 tonna papír és 15 tonna műanyag felhasználását lehet megtakarítani.

A „digitális kártyán” annak száma és érvényessége, a törzsutas-besorolás, a tulajdonos neve, az ügyfélszolgálat elérhetősége, valamint a tagság részleteit tartalmazó QR-kód is megtalálható. Az új belépőknek vagy a magasabb besorolást elérőknek most már nem kell várniuk arra, hogy postán megérkezzen a kártyájuk, hanem a regisztrációt, majd az értesítést követően digitális formában azonnal rendelkezésükre áll, és használható.

Az intézkedés a régi kártyák és besorolások érvényességét nem érinti, minden korábban kibocsátott plasztiklap érvényes marad a rajta jelzett lejáratig, de utána az újat már csak digitális formában kapják meg a tagok. Idén már csak a Flying Blue Ultimate, a Club 2000 és Skipper tagok kapnak „igazi” kártyát és poggyászcímkét, de ezek teljes egészében újrahasznosított műanyagból készülnek.

Földesi László

Fotó: AF-KLM