A lesújtó utasforgalmi és pénzügyi statisztikák alapján a szakemberek ma már egyetértenek abban, hogy a koronavírus-járvány egyik legnagyobb vesztese a nemzetközi turizmus, és azon belül is a légi közlekedés lett.

A világ első adó- és vámmentes (tax free – duty free) üzlete az írországi Shannon repülőterén nyílt meg, 1947-ben. Az azóta eltelt több mint hét évtizedben, ez az iparág igazi sikerágazattá nőtte ki magát. A világ repülőtéri üzletei az utolsó „békeévben”, 2019-ben hatalmas, több milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak le, 2020-ban viszont drasztikusan visszaestek a bevételeik.

A repülőtéri üzletek népszerűségét eddig az jelentette, hogy itt a csokoládéktól az italokon, dohánytermékeken, kozmetikai és szépségápolási szereken keresztül a divatos és márkás kiegészítőkig vagy elektronikai eszközökig, számos terméket lehetett (és lehet ma is) megvásárolni – a belvárosi boltok árainál alacsonyabb összegért.

Európában egy felmérés szerint, a megvizsgált repülőtereken az elmúlt években átlagosan 6,2%-kal kértek kevesebbet az árukért a belvárosi üzletekhez képest. Ez az arány azonban városonként vagy országonként eltérő. Az egyik legolcsóbb hely például a mai napig Róma, de számos termékhez – parfümökhöz, alkoholos italokhoz, vagy egyéb márkás holmikhoz – Frankfurtban, vagy Berlinben is kedvező áron lehet hozzájutni.

Ahol viszont kevesebb a kedvezmény, ott azt a repülőtéri kereskedők a magasabb bérleti díjakkal és fizetésekkel igyekeznek magyarázni. A brit repülőtereken például a luxus-, divat- illetve elektronikai cikkek a legdrágábbak, Spanyolországban a kozmetikai és szépségápolási szerek, míg a franciáknál a borok és az égetetett szeszek állnak az első helyen.

Európa legnagyobb vámmentes bolthálózata Amszterdam Schipol repülőterén működik. Itt azonban a klasszikus tax free mellett, a travel value kifejezéssel is találkozhatunk.

Előbbi azt jelenti, hogy az eladott árukon nincs kiviteli vám, azok csak az úti célnál kerülhetnek vámolásra. A travel value, melyet az EU-országok közötti forgalomban a szerződések szabályoznak, magasabb, mint a tax free ár, mivel ezeken kiviteli és behozatali vám is van/lehet, de még ez is alacsonyabb, mint a hagyományos „utcai” árak (de magasabbak a tax free áraknál).

A repülőtéri üzletek tulajdonosai már a vírusjárvány előtt felismerték, hogy ideje kiépíteniük teljesen új vásárlási szolgáltatásokat is. A hagyományos értékesítéssel ugyanis, eddig összességében naponta több tonnányi súly került (feleslegesen) a gépek fedélzetére. Pedig sokkal jobb lenne, ha nem kellene „patikamérlegen” nézegetni a kézipoggyászt, és közben több hely és kevesebb felesleges súly lenne a repülőgépeken.

Így kezdett elterjedni Európában a Shop and Collect rendszer, melynek keretében lehetőség nyílik indulás előtt a repülőtéren vásárolni (travel value árakon), azoknak, akik az unióban 30 napon belül utaznak. Áruikat visszatérésükig az üzletek biztonságos helyen megőrzik, és átvétel után már vihetik is haza azokat. Tehát: vásárolj itthon, mielőtt elrepülsz – és mi megőrizzük neked, míg hazatérsz! Ez a szolgáltatás immáron 24 órás, és a rendeléseket akár SMS-ben is továbbítani lehet a boltoknak.

Azonban még ennél is jobb üzletet köthetnek, akik online vásárolnak, hiszen így egyes termékek esetében, mint például a pipere holmik, a divatcikkek és technikai eszközök, a kedvezmény mértéke elérheti a 12-13%-ot is. Az újítás lényege itt abban rejlik, hogy az utasok egy új alkalmazás segítségével már útközben kiválaszthatják a nekik tetsző árukat, amelyeket a repülőtérre érve átvehetnek, vagy ott megtekintve elszállíttathatnak egy megadott címre.

Tehát ebben az esetben más online áruházak szolgáltatásaival ellentétben, a vásárlók kézbe foghatják, vagy akár fel is próbálhatják a megjelölt árukat. Ennek óriási a jelentősége, hiszen a repülőterek üzleteiben nemcsak parfümöt vagy italokat, hanem például márkás ruházati cikkeket is lehet vásárolni. Emellett újra felvetődött, hogy

az utasok az érkezésük után is vásárolhassanak az érvényes beszállókártyájuk felmutatása mellett travel value árakon.

A repülőtéri üzletek forgalmát azonban nem csak a koronavírus-járvány fenyegeti. A Duty Free World Council (DFWC), a globális vámmentes utazási kereskedelmi iparág érdekeit képviselő nemzetközi szervezet, évek óta kemény küzdelmet folytat az ENSZ Egészségügyi Világszervezetével (WHO), amely célul tűzte ki a vámmentes dohánytermékek értékesítésének végleges betiltását.

A WHO ugyanis elkötelezte magát a dohányfüstmentes világ és a dohányzásmentes életmód mellett. A WHO dohányzásellenőrzési keretegyezményét 168 szerződő fél – köztük az Európai Unió is – aláírta, illetve ratifikálta. A DFWC szerint azonban, a dohányáruk további értékesítésével a vámmentes iparág is hozzájárulhat a vírusjárvány okozta anyagi károk mérséklésében. Ezért a WHO-nak átmenetileg türelmet kellene tanúsítania az átlátható, ellenőrzött és ma még minden tekintetben legitim vámmentes árusítással szemben.

Földesi László

Fotó: Budapest Airport – AeroNews Képtár