A Magyar Logisztikai Egyesület szervezésében a dunai és a tiszai szállodahajókról hangzott el érdekes előadás a székházukban. A Dunán közlekedő, egyre nagyobb számú és befogadóképességű szállodahajókról Somlóvári László, a MAHART korábbi vezérigazgatójából lett kapitány beszélt, a Tisza újdonságáról, a nyaralóhajó programról Petényi Mirkó, a program kommunikációs igazgatója és Környey Balázs projektvezető tartott ismertetést.

Somlóvári László, a Mozart kapitánya

Petényi Mirkó és Környey Balázs beszél a nyaralóhajózásról

Somlóvári László, a Crystal River Cruises társaság Mozart szállodahajójának kapitánya leszögezte, Budapest a világ folyami hajózásának legnagyobb attrakciója. Amikor 1992-ben megnyitották a Majna-Duna csatornát, 171 kilométernyi mesterséges viziút segítségével, szinte felrobbant a piac. 20 szállodahajó volt ekkor, 2020-ban pedig már 370 van! Kiemelte, hogy a csatornát és a folyót összekapcsoló zsilipet magyar mérnök, Dr. Mosonyi Jenő tervezte. Így alakult ki a 3500 folyam-kilométeres viziút, amely nemcsak az áruszállítást, hanem a túrizmust is szolgálja az északi-tengertől a Fekete-tengerig. Érdekes, hogy az út felezőpontja Magyarországon, Dunaalmás – Neszmélynél található. A 12 országban 70 vizilépcső került kialakításra, Amszterdamtól Budapestig 68! A hajók méretét meghatározza a zsilip, ezért 135 méter a maximális hosszúságuk, 11,5 méter a lehetséges szélesség és 1,7-2,7 méter a merülés. A szállodahajók szolgáltatásait igénybe vevők számára vonzerő, hogy a kabin állandó, ám mégis minden nap máshol ébrednek. A szállodahajókat autóbusz flotta kíséri és viszi őket a kombinált utazás során távolabbi célpontokra. Napjainkban sok az amerikai, ausztrál utas is. 2019-ben a szállodahajók 1 millió 600 ezer utast vittek. Az európai hajók 43 százaléka Svájcban regisztrált, a világ szállodahajó forgalmának 41 százaléka Európában bonyolódik. A legtöbb kikötés Bécsben történik, 3600-3900 évente, de a legnépszerűbb város Budapest 3200-3500 kikötéssel, 420-450 ezer utassal. A kapitány érdekességként megemlítette, Bécs kiváló kiszolgálását, az infrastruktúra teljességét, Belgrád különleges, úszótesteken történő kikötőjét, Passau történelmi belvárosában megvalósított kikötőjét, azt, hogy a Majnán az egyik ipari kikötőben biztosítottak elkülönített helyet erre.

 

Ez tűnik a jövő lehetőségének Európában, hogy az egykori teherkikötőkből alakítsanak ki a szállodahajóknak megfelelőt, ezért nagy fejlesztésekbe kezdtek. Bár tervként felmerült, a csepeli szabadkikötő ilyen irányú fejlesztése elmaradt. Nehezítik a fejlődést a munkaerőgondok is. A hajóján 16 hajós és 80 hotelszemélyzet dolgozik, nem könnyű összehangolni a munkát. Fenyegető a klímaváltozás, a terrorveszély, a kikötők hiánya, a járványok és a „zöld” félreértések.   További gond a magyar szakaszon lévő 50 kritikus helyszín; szükség lenne a vízfelszín emelésére és megtartására nemcsak a hajózás, hanem a társadalmi hasznosság miatt is. A jövőt a Fekete-tengerhez érkezés, az ottani hajózás, a Don, a Volga és a Dnyeper hajózása lehet. A hajózási cégek keresik a távol keleti vendégeket. Végül Somlóvári László leszögezte: az ember mentális egyensúlyához a víz, a folyók szükségesek.

A jelen lévő Erdélyi Lászlót, a Fekete-tengeri Constanta kikötő magyarországi képviseletvezetőjét megkérdeztük, van-e akadálya a szállodahajók esetleges továbbhaladásának. Ő leszögezte, hogy ennek most sincs semmi akadálya.

A nyaralóhajózástól, amely a nemzetközi vizeken 50 éve jelen van, a Felső-Tisza környékének turisztikai, gazdasági felélénkülését várják mind a kormányzati, mind a helyi szervek. 125 éve, Baross Gábor miniszter döntésére alakult meg az állami tulajdonú magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt., amelynek a jogutódja a Mahart Zrt., amelyet a privatizáció során szinte minden eszközétől megfosztottak. Most megteremtve a jogszabályi hátteret, a magyar kormány a Mahartra bízta a nyaralóhajózás hazai megteremtését. A 4,66 milliárd forintos pénzügyi forrás biztosításával lehetővé váltak a nagyarányú fejlesztések a Tisza-tó és a Felső-Tisza térségében. Két nagy báziskikötő és kikötőhelyek sora szolgálja a nyaralóhajós és viziturizmust. Petényi Mirkó, a Mahart nyaralóhajózási programjának kommunikációs igazgatója ismertette, hogy hálózatos termék kialakítására törekszenek. A hálózat középpontja a folyó, a kikötőkből pedig a környék látványosságai, a háborítatlan természeti szépségek élvezhetők. Húsz nyaralóhajót vásároltak, amelyből tíz már itt van, márciustól érkezik a többi. A francia Nicols cégtől vették ezeket, ők Franciaország, Németország, Portugália, Hollandia után hozzánk is szállítanak. A hajóépítés, bérbeadás mellett foglalási központot, és kikötőt is üzemeltetnek. A hajók mellett a Mahart marketingtámogatást is lekötött, a nemzetközi értékesítés érdekében. Májustól indul a nyaralóhajózás. Kiskörén létesült a báziskikötő, a hajók és a kerékpárturizmus részére. Az igénybevételt megkönnyíti, hogy hajóvezetői engedély nélkül, rövid képzés után már lehet bérelni a vízi-járművet, amely 10-15 kilométeres sebességgel tud haladni óránként. 4-6-8 személyes közül lehet választani, és térkép segíti a navigációt. A bérlési árban szerepel a biztosítás, a GPS nyomkövető rendszer, riasztási funkcióval, de a kikötői díjak, és az üzemanyag viszont nem. Két üzemanyagtöltőt is építenek. Folyamatosan kívánják a hajózható viziutat bővíteni, az összesen 334 folyamkilométer élő szakaszt és a több mint 100 kilométeres Tisza-tavi csatornahálózatot Kiskörétől Dombrádig, Sátoraljaújhelyig, a Bodrogig. 2021-től Tokaj és a Hortobágy folyó is elérhető lesz, talán egészen Borsig haladhatnak a hajók.

Lapunk kérdésére Környey Balázs projektvezető elmondta, hogy családoknak, pároknak, akár az idősebb korosztálynak és baráti társaságoknak egyaránt ajánlják a belvízi hajózásban kora tavasztól késő őszig tartó szezonban a könnyen vezethető, körben védett testű, kényelmes szállást is nyújtó nyaralóhajókat. Várhatóan, ahogy tavaly a bemutatkozáskor, idén is részt vesznek az Utazás kiállításon ismertetőjükkel, szakembereikkel.

Hajós Anna