A Finnair előrejelzése szerint az Európa és Ázsia közötti forgalom éves szinten legalább 4%-kal növekszik. A légitársaság azonban elsősorban nem új célállomások megnyitásával, hanem a már meglévő hálózatán történő járatsűrítéssel szeretné kivenni a részét a forgalomnövekedésből. Ehhez azonban egyaránt szükség van a hosszú távú és az Európában közlekedő keskenytörzsű flotta bővítésére.

A Finnair 2015 és 2019 között már körülbelül 2 milliárd eurót költött a legmodernebb, Airbus A350 XWB repülőgépek beszerzésére. 2020-tól 2025-ig mindez újabb 4 milliárd eurós kiadást jelent majd. A Finnair összesen 19 A350-900 XWB repülőgépet rendelt, melyek részben az eddigi A330-asokat váltják majd fel. Közben megkezdik a közepes hatótávolságú, európai útvonalakon használt A320-as családba tartozó gépek cseréjét is. Az első új Airbusok már 2020-ban megérkeznek. Így a jelenlegi 83 gépes flotta rövidesen legalább 100 repülőgépre bővül, melyek közül 2025-re a keskenytörzsű gépek aránya 70% lesz.

 

A Finnair stratégiájának középpontjában az áll, hogy kihasználja Helsinki kedvező földrajzi helyzetét. A városból ugyanis rövidebb, és ezért gazdaságosabb útvonalakon repülhet a légitársaság a Távol-Keletre. Az ázsiai térségben Kína a Finnair vezető piacai közé tartozik. A légitársaság jelenleg már az ország hét repülőtérre közlekedtet menetrend szerinti járatokat, s ezen belül az új pekingi Daxing nemzetközi repülőtér kulcsfontosságú csomópont a Finnair számára.

A Finnair a oneworld szövetség tagjaként, idén nyáron már heti 42 heti járatot indított Kína hét nagyvárosába. A légitársaság azonban más módon is próbálja növelni jelenlétét Kínában. Idén tavasszal jelentették be, hogy a Finnair code-share együttműködési szerződést kötött a Juneyao Air és a China Southern légitársaságokkal, amely a járatbővítéseken kívül, egyben 13 új kínai úti célt is hozott a Finnair ügyfeleinek.

Az új távol-keleti kereskedelmi koncepció része a 2020-ban elinduló Premium Economy osztály is. Ettől a Finnair azt várja, hogy a modernebb és kényelmesebb ülések, a nagyobb széktávolság és a színvonalasabb fedélzeti kiszolgálás miatt mind a szabadidős, mind pedig az üzleti utasok közül többen váltanak majd jegyet az új kabinba. A légitársaság szerint a klasszikus turista osztályhoz képest emelt szintű szolgáltatás költségeihez képest, jóval magasabb tarfiákat – tehát nagyobb bevételt – és foglaltságot lehet elérni.

Ezt egyébként sorra ismerik fel a légitársaságok, így például az első osztályú luxuskabinjairól ismert Emirates is bevezeti jövőre A380-as gépein ezt a kiszolgálási módot. Az Egyesült Államokban elsőként az American Airlines vezette be a Premium Economy „terméket” 2016-ban, majd követte 2017-ben a Delta Air Lines, és 1918-ban a United Airlines is. A Finnair tervei szerint az első ilyen kabinnal rendelkező gépük 2020 novemberében készülhet el, a teljes flotta pedig 2022-től nyújtja majd ezt a szolgáltatást. A Premium Economy bevezetéséhez lecsökkentik a hagyományos Business, illetve Economy székek számát.

A távol-keleti járatok Helsinkiben átszálló utasait a Finnair több mint 100 európai célállomására, a saját gépeivel szállítja. Idén májusban nyílt meg Helsinki repülőterén a terminál nyugati mólójának legújabb, 13 ezer négyzetméteres szakasza. Itt öt utashidas beszállókaput létesítettek, s emellett két új étterem, egy prémium váróhelyiség és egy gyermekgondozó szoba áll az utasok rendelkezésére. A fejlesztés következő szakasza egy új határellenőrzési terület üzembe helyezése, de a projekt kiterjed a poggyászkezelő létesítmények kibővítésére is.

A repülőtér üzemeltetője, a Finavia egy egymilliárd eurós, nyolcéves beruházási programmal kívánja az átszálló forgalom erősítésével növelni versenyhelyzetét, és Finnország jobb elérhetőségét. Az új móló megnyitása is hozzájárul a Finnair új ázsiai stratégiájának sikeréhez, mellyel a légitársaság egyfajta híd szerepet kíván betölteni a Távol-Kelet és Európa között, tovább növelve az átszálló utasok számát Helsinkiben.

Földesi László

Fotó: Finnair, Finavia