Gördülő legendák idézték fel a hazai buszgyártás virágkorát, Budapesttől Székesfehérvárig megállítva és fotózásra késztetve szinte mindenkit. A 7-es úton haladva még egy árokban is leállt a munka, és csodálták az ott dolgozók a tíz, különböző típusú Ikarus buszt, amely gyártási sorrendjében haladt a célállomás felé.

A cél pedig Székesfehérvár volt, ahol ezen a napon nyílt meg a Szent István Király és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös, időszaki kiállítása, amely július 21-ig látogatható. AZ „Ikarus – a busz” a hazai járműipar történetében különleges helyet elfoglaló legendás Ikarus típusok és a székesfehérvári Általános Gépgyár történetével ismertet meg.

A nyitó ünnepségen részt vett Pokrovenszki Krisztián, a múzeum intézményvezetője, Cser-Palkovics András Székesfehérvár polgármestere, valamint Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, számos egykori Ikarus dolgozó, illetve gépkocsivezető, és a sajtó munkatársai mellett sok-sok érdeklődő. Pokrovenszki Krisztián köszöntőjében a két múzeum közös munkáját emelte ki a kiállítás megrendezésében.

Cser-Palkovics András üdvözlő beszédében elmondta, Székesfehérvár elmúlt évtizedei, de a jelen ipara sem elképzelhető az egykori nagyüzemek, köztük, az Ikarus dolgozói nélkül. A több mint félévszázad alatt 300 ezer autóbusz gördült ki a gyárkapun és vitte világszerte a fehérvári buszgyártás jó hírét. Az itt élőknek munkahelyet, családot, barátokat és ünnepeket jelent a gyár. Ez a kiállítás feleleveníti az akkori értékeket, amelyek megőrzése közös feladat. Végül a polgármester elmondta, mindannyiuknak nagy öröm, hogy újra indult a buszgyártás; reméli, egyszer újra Székesfehérvár közösségi közlekedésében is új, korszerű Ikarusok futnak majd.

Dávid leszögezte, hogy a Közlekedési Múzeum kiemelt feladata az Ikarus örökség gondozása. 12 autóbuszt vásároltak a gyűjteménybe az elmúlt másfél évben; dolgoznak a fotóarchívum feldolgozásán, az egykori tervezőkkel interjúk készítésén. Megköszönte a közlekedési vállalatoknak és szervezeteknek, hogy csatlakoztak, és így a budapesti Hősök teréről a fehérvári Országzászló térre valódi Ikarus-konvoj érkezett.

A kiállítás a gyár nagy tervezőinek munkáit mutatja be, több muzeális értékű tervrajzot, újításokat, brigádmozgalmakat, a budapesti és a fehérvári gyár közötti munkamegosztást. Fotók bizonyítják, hogy készült itt tűzoltóautó, szemeteskocsi, Indiába szállított műhelykocsi, tejszállító, hűtőkocsi. A reklámfotók valódi kortörténetek, a fiatal hölgy Brigitte Bardot frizurája, törpe tűsarkúja, a férfiak öves ballonkabátja a farmotoros Ikarus mellett állva, mind jellemzőek. A makettek minden gyűjtő fantáziáját és vágyát megmozgatják. A megnyitóra érkezett régi buszok közül van olyan, mint például a tatabányai magánkézben lévő, vagy a budapesti közlekedési vállalat 260-as típusúja, amely a retro érzésekre építve a turizmusban, csapatépítésben, vagy éppen esküvőkön kap kiemelt szerepet. Mint megtudtuk, most a rendőrségnek készültek csapatszállító autóbuszok az újra működő gyárban.Hajós Anna

fotó: Mészáros Mariann