A nagyszüleink, dédszüleink életének kibeszéletlen nagy traumája volt az I. világháború. Mintegy 500 ezer halott, vér, csatamezők, bunkerek, lövészárkok, bajtársak elvesztése, és utána az országba betörő csehszlovák és román csapatok pusztítása, rablása, a tanácsköztársaság, végül a megmagyarázhatatlan Trianon milliók életét tette tönkre. Sok-sok család őrzi az ágyúgolyóból készített vázát, hamutartót, vagy éppen a ma már több mint százéves katonaládát. A mienkben ott a fedél belső oldalán anagyapám testvérének az írása, hogy Szarajevó 1915. Fényképek őrzik a pillanatokat, a nagypapa katonaruhában, megmaradt a képeslap, amit hazaküldött a nagymamának.

Mégis ezek az emlékek nem kavarják fel úgy a kései unokákat, mint Burján Zsigmond Szétszakítva című filmje. A Pannonia Entertainment forgalmazásában márciustól három budapesti és mintegy tíz vidéki moziban vetítik a nagyjátékfilmet, amely Trianon előzményeit és körülményeit járja körül egy kisember és egy ezredes, valamint az egész akkori nemzet szempontjából.

  A Magyar Királyi Székesfehérvári 17-es honvéd gyalogezred 1918 novemberében tér vissza a frontról. Hosszú időt töltöttek az észak-itáliai hadszíntereken, aki túlélte ép testtel, az is rémálmokkal küzd, és keresi helyét. Elbukott a monarchia, idegen csapatok támadják meg az országot. Fehérvárra a román királyi csapatok törnek be. Közben a Vörös Hadsereg és a Leninfiúk kegyetlenkednek. 1920. június 4-én a Versailles-i békedekrétummal az ország lett szétszakítva. A kerettörténetben az ezred parancsnoka, Márkosfalvi Sipos Gyula 1958-as halála fejezi be a tragédiát. Amit az akkor élők sem értettek és nem tudták felfogni. Ahogy mi sem, napjainkban. Csak egy kérdés: a vesztes Ausztria miért kapott meg egy részt a Dunántúlból?

A háttérbeszélgetés során a rendező elmondta, nagyapja vitte ki őt már kisgyerekként a székesfehérvári 17-sek emlékművéhez, és beszélt érzéseiről, emlékeiről.

A film nézése során, jóllehet korábban kezdődött a forgatás, mint az ukrán-orosz háború, mégis erősen éreztük az áthallást, a háborús veszteségek tragikus megmagyarázhatatlanságát.

Hajós Anna